Je kunt besparen met MendriX!

Op basis van de calculatie die we net voor je hebben gemaakt verwachten we dat je op maandbasis meer dan €500 kunt besparen door met een transport management systeem (TMS) te gaan werken. Een goed geïmplementeerd TMS zorgt voor meer omzet, lagere kosten en meer toegevoegde waarde voor je klanten. MendriX realiseert dat al meer dan 20 jaar voor honderden klanten in binnen- en buitenland. Ook jij kunt je marge flink vergroten door onze slimme software te gaan gebruiken.

Meer marge op nationale ritten

1

Als logistiek dienstverlener kun je veel geld besparen door met een slim transportmanagementsysteem (TMS) te werken. De software optimaliseert je routes, waardoor je minder kilometers maakt en brandstof bespaart. Je administratieve taken worden geautomatiseerd, zodat je tijd bespaart en minder fouten in je administratie maakt. Bovendien helpt de real-time tracking je om de klanttevredenheid te verhogen dankzij nauwkeurige leveringstijden. Dankzij duidelijke rapportages kun je je logistieke activiteiten analyseren en verbeteren, en de software groeit met je mee, zodat je gemakkelijk kunt opschalen als je bedrijf groeit.

Zie rekenvoorbeeld 1 voor de berekening van het bedrag dat je kunt besparen als je voor je binnenlandse ritten MendriX gaat gebruiken.

Meer marge op internationale ritten

2

Ook het plannen van internationaal transport wordt een stuk efficiënter met MendriX. De software registreert rijtijden en rustperioden, en real-time verkeersupdates en digitale verwerking van documenten verminderen de wachttijden bij grensovergangen. Dit alles leidt tot snellere doorlooptijden en efficiënter brandstofgebruik. Bovendien helpt de optimalisatie van de beladingsgraad om lege ritten te voorkomen, waardoor de omzet per rit stijgt en de kosten dalen. Een duidelijk overzicht van routes en stops via een webportaal zorgt ervoor dat chauffeurs hun ritten beter kunnen voorbereiden zodat hun werkplezier wordt vergroot.

Zie rekenvoorbeeld 2 voor de berekening van het bedrag dat je kunt besparen als je voor je buitenlandse ritten een TMS gaat gebruiken.

Meer marge met slim emballagebeheer

3

Door slim emballagebeheer kun je het risico op verlies of diefstal van rolcontainers en pallets aanzienlijk verkleinen. Een efficiënt retourproces kan ervoor zorgen dat emballage sneller weer beschikbaar is voor nieuwe zendingen, wat de omzet kan verhogen dankzij een hogere omloopsnelheid. De verbeterde zichtbaarheid van emballagestromen stelt je in staat om je voorraad beter te beheren, onnodige uitgaven te vermijden en strategische beslissingen te nemen op basis van gedetailleerde rapportages. Gecombineerd met de mogelijkheid om klanten up-to-date te houden over de status van hun emballage, verhoogt dit de klanttevredenheid en versterkt het de relatie met je klanten.

Zie rekenvoorbeeld 3 voor de berekening van het bedrag dat je kunt besparen als je het emballagebeheer regelt vanuit je TMS.

Meer marge door efficiënte processen

4

Uit praktijkervaring blijkt dat ongeveer 1 op de 200 zendingen (al dan niet tijdelijk) zoek is en om een tweede levering vraagt. Zonder crossdock, dat ervoor zorgt dat producten direct van inkomende vrachtwagens of containers worden overgeladen naar uitgaande vrachtwagens, en het scannen van barcodes worden logistieke processen daardoor een stuk minder efficiënt. Dit leidt tot uitdagingen in voorraadbeheer vanwege het gebrek aan real-time inzicht en een grotere kans op fouten door handmatige verwerking. Ook duren verwerkingstijden van zendingen en voorraadupdates langer, wat problemen op kan leveren bij het traceren van producten. Dankzij crossdock management van MendriX, waarbij je barcodes scant, verminder je het risico op verkeerde of dubbele leveringen. Dit verbetert niet alleen de klanttevredenheid, maar bespaart ook tijd en geld die anders verloren zou gaan aan het corrigeren van fouten.

Zie rekenvoorbeeld 4 voor de berekening van het bedrag dat je hier kunt besparen met MendriX TMS.

Meer marge dankzij je eigen webportal

5
Als je gebruik gaat maken van een webportal geef je klanten de mogelijkheid om zelf hun orders in tevoeren. Dit vermindert je administratieve lasten aanzienlijk. Het wordt mogelijk om orders veel sneller te verwerken terwijl er veel minder fouten worden gemaakt. Dat bespaart tijd en geld. Niet alleen is je klant verantwoordelijk voor het juist invoeren van orders: het scheelt ook veel vragen over de daadwerkelijke levering. Onze klanten zien een tijdsbesparing van gemiddeld 2 minuten per order als ze gebruik gaan maken van een webportal.

Meer marge door slimme track & trace

6
Door een vooraanmelding te sturen naar ontvangers zorg je ervoor dat ze weten wanneer je komt en kunnen ze daar rekening mee houden. Een e-mail of SMS onderweg houdt hen op de hoogte en het verhoogt de klanttevredenheid, terwijl een goede track & trace onnodige telefoontjes voorkomt. Dit bespaart je het gedoe van het maken van extra bezorgafspraken. Het is de ervaring van onze klanten dat er bij B2C-leveringen in ongeveer 10% van de gevallen minimaal één telefonisch contact is dat ongeveer 5 minuten duurt. Bij B2B-leveringen gebeurt dit in 2% van de gevallen.

Rekenvoorbeeld 1:

Binnenlandse ritten

  • We rekenen met een gemiddelde ritlengte van 70,5 km (*).
  • Aanname: besparing door routeoptimalisatie: 5% bij 10+ stops, 1% bij minder dan 10

Rekenvoorbeeld 3:

Emballagebeheer

  • Directe kosten: €1,50 per pallet (kwaliteitsverlies en verlies) (**).
  • Indirecte kosten: €2,50 per pallet (registratie en administratie).
  • Totale besparing per pallet: €0,93

Rekenvoorbeeld 2:

Internationale ritten

  • We rekenen met een gemiddelde ritlengte van 240 km (*).
  • Aanname: besparing door routeoptimalisatie: 5% bij 10+ stops, 1% bij minder dan 10 stops.

Rekenvoorbeeld 4:

Efficiëntere processen

  • Aanname: 1 op de 200 zendingen vraagt een tweede levering.
  • Gemiddelde ritlengte tweede levering: 35 km.
  • Aanname: besparing door barcode scanning: 90% van incomplete eerste leveringen voorkomen.
  • Aanname: besparing scankosten: 2 x 5 seconden per zending, tegen een uurtarief van: €35

Bronvermeldingen
(*) Volgens TLN is een gemiddelde nationale rit tussen de 97 en 44 kilometer. Wij rekenen met een gemiddelde van 70,5 kilometer per binnenlandse rit en 240 kilometer per buitenlandse rit.
Bron: https://www.tln.nl/nieuws/cbs-cijfers-benadrukken-snelle-verschoning-vrachtwagenpark/

(**) Op basis van onderzoek door Panteia kost een transport kilometer minimaal €1,50.

(***) Bron: https://nederlandelektrisch.nl/u/files/2019-08-stadslogistiek-topsector-logistiek.pdf

Aan deze berekeningen kunnen geen rechten worden ontleend.

Een greep uit onze honderden tevreden klanten