Van crisis naar kracht: logistiek dienstverlener transformeert crossdockproces met slimme digitalisering
Door samen met softwarepartner MendriX de Mobile Cross Dock app volledig te herzien, realiseerde het bedrijf een enorme efficiencyslag. Niet door harder te werken – maar door slimmer te werken.
Van klap naar comeback
Toen de evenementenbranche tijdens de coronaperiode volledig stilviel, verloor Micodo 80% van haar omzet. “We hebben toen heel bewust gekozen om het roer om te gooien,” vertelt Martijn Ebben van Micodo. “We zijn ons gaan richten op fijnmazige distributie, een dienst die juist bleef doorlopen. Daar zijn we sterk in gegroeid.”
Die groei bracht nieuwe operationele uitdagingen met zich mee, vooral in het crossdock proces.
Herinrichting van processen én technologie
Micodo schakelde Stan de Leeuw, logistiek adviseur van Chapter22, in om te helpen bij het herstructureren van de werkwijze. De eerste verandering: het inzetten van een aparte los- en laadploeg, in plaats van chauffeurs alles te laten doen. “Dat bracht meteen meer rust, kostenreductie minder fouten en meer snelheid,” aldus Martijn.
De grootste stap kwam met de inzet van de MendriX Mobile Cross Dock app, die het proces in het warehouse digitaliseerde. Via realtime scanning werd het mogelijk om elke zending bij binnenkomst én vertrek direct vast te leggen en inzichtelijk te maken in het TMS. Hierdoor zijn zendingen altijd te traceren, zijn fouten direct zichtbaar én te voorkomen.

Co-creatie voor beter resultaat
De app bleek in de beginfase nog niet volledig afgestemd op de specifieke wensen van Micodo. MendriX nodigde Micodo uit om actief mee te denken over het ontwerp en de workflow. “Onze input is uiteindelijk generiek doorgevoerd in de app. Daardoor kunnen nu bijvoorbeeld direct op de scanner gegevens zoals afmetingen of gewichten worden aangepast – en die informatie is realtime beschikbaar in het TMS,” legt Martijn uit. Onze planners kunnen nu ook een stuk efficiënter plannen met een vollere beladingsgraad en dus betere omzet.



Slimmer gebruik van ruimte
Ook fysiek veranderde er veel. De traditionele opslag op postcode werd ingeruild voor een flexibele opslagstructuur. Dit maakt het mogelijk om zendingen efficiënter te positioneren en bijvoorbeeld tijdrovende zendingen dichtbij de docks te plaatsen. Kleinere loopafstanden, minder tijdverlies.
Indrukwekkende resultaten
De inspanningen leverden indrukwekkende resultaten op:
90,73%
Minder manco’s
68,94%
Minder bijladende voertuigen in de ochtend
25,40%
Lagere kosten per zending
24,96%
Besparing op kosten per voertuig
De volgende stap: 100% laadinzicht
Micodo is nog lang niet klaar. In de volgende fase wil het bedrijf ook het laadproces optimaliseren. “Ook daar gaan we de slag maken om het proces te digitaliseren en via de Crossdock-app te gaan werken”, aldus Martijn. “Samen met MendriX gaan we ook dat realiseren.”
Overtuigen met data
Ook klanten zien inmiddels de voordelen. “Sommigen hielden in het begin vast aan hun oude werkwijze. Maar door ze te laten zien hoe ons barcodesysteem zorgt voor foutloze zendingen en volledige transparantie, zijn ze snel overtuigd.”
Een gezamenlijke sprong vooruit
Dankzij de samenwerking met MendriX en Chapter22 is Micodo sterker uit de crisis gekomen dan ooit. “We hebben geleerd dat je niet altijd harder hoeft te werken om vooruit te komen,” besluit Martijn. “Slimmer werken, samen verbeteren – dát is onze nieuwe standaard.”
Martijn Ebben
Micodo