“MendriX is stabiel en je krijgt het gemakkelijk onder de knie!”

On The Road met: VADESCO

Xwift in Lier, voorheen Vadesco Logistics, maakte anderhalf jaar geleden de overstap van een op maat gemaakt softwarepakket naar MendriX TMS. Het transport- en logistiekbedrijf bedient zowel particulieren als bedrijven in België en Luxemburg en heeft de blik ook op Nederland gericht. Vanwaar de overstap? ‘MendriX TMS evolueert voortdurend.’

Lier is zo’n fraaie stad waarvan Vlaanderen er vele rijk is. Het ligt ongeveer 10 kilometer ten zuidwesten van nog een Vlaamse parel, zij het enkele maten groter: Antwerpen. Vanuit de rand van Lier opereert Xwift, expert in transport en warehousing. Sitemanager Peter Van Campenhout vertelt over het hoe en waarom van de overstap van custommade software naar het transportmanagementsysteem van MendriX. ‘Ons op maat gemaakte systeem was verouderd en het was duurder om het te vernieuwen dan om het TMS van MendriX te nemen. Dat is weliswaar een standaardpakket, maar het evolueert voortdurend. Zo kunnen we genieten van nieuwe opties die toegevoegd worden en we kunnen ook zelf suggesties doen voor uitbreidingen.’

Meer modules mogelijk
Het gevolg is dat het aantal mogelijkheden van MendriX TMS gestaag groeit en het pakket past als een handschoen. Hoe Xwift uit Lier, het voormalige Vadesco, bij MendriX uit Maarssen terechtkwam? ‘Een klant heeft ons getipt. Die zei dat ze een goede Nederlandse softwareleverancier kenden en raadde ons aan ernaar te kijken. Zij werkten al met MendriX TMS en dus was het voor hen makkelijk als wij dat ook gingen doen.’ Niet dat Peter en de zijnen blindelings met MendriX in zee gingen. ‘We hebben een externe consultant ingehuurd om tot de beste keuze te komen. Nu worden we begeleid door een consultant van MendriX, om samen te bepalen wat we verder nog uit het TMS kunnen halen. Maar eerst moet de basis goed zijn, met ook de planning en facturatie. Daarna zien we wel welke modules nog meer aansluiten bij onze bedrijfsvoering en welke niet.’

Xwift in Lier is sinds 2023 klant bij MendriX en verkeert in de laatste fase van de implementatie. Peter: ‘We zitten nog niet op 100 procent, maar zijn er bijna. Het loopt goed. Hoewel we het geleidelijk doen is het altijd wennen om van het ene systeem naar het andere over te schakelen. MendriX biedt goede begeleiding, door een huisconsultant. Elke week hebben we Teams-overleg om problemen die zich voordoen op te lossen. Dat gebeurt vaak nog tijdens het gesprek of in elk geval dezelfde dag. En bij een acuut probleem hoeven we maar te bellen en wordt het zo snel mogelijk opgelost. Het is een snelle doorlooptijd, want ik hoor van bedrijven met andere softwareleveranciers dat zij soms wel maanden op een oplossing wachten.’

Nog betere dienstverlening
De overstap naar MendriX is niet de enige grote verandering die het bedrijf heeft ondergaan. ‘Vorig jaar zijn we overgenomen door Xwift’, vertelt Peter. Xwift is een transportbedrijf uit Nazareth-De Pinte, ten zuidwesten van Gent. ‘Dit biedt veel schaalvoordelen en stelt ons in staat om verder te groeien. Onze site heeft circa zeventig wagens: alle maten van Kangoo tot oplegger. Maar de Xwift-groep heeft er honderden. Zodoende beschikken we altijd over genoeg materieel om onze klanten van dienst te kunnen zijn, ook bij piekdrukte. We vormen de groupagepoot binnen Xwift. We hebben klanten in België en Luxemburg en werken voor de distributie in Nederland samen met een Nederlandse transporteur. Omgekeerd kunnen wij de distributie voor Nederlandse klanten verzorgen in België: een uitstekende wisselwerking.’

Behalve transport biedt Xwift in Lier zijn klanten ook opslag, met diverse hubs verspreid over het land. Het maakt daarbij gebruik van de MendriX Mobile Cross Dock App. Peter: ‘De hele dag door komen er orders binnen, die klanten zelf kunnen invoeren via het webportaal met automatisch de tarieven erbij. Om 17 uur starten onze planners met de opmaak van de routes voor de volgende dag, met behulp van PTV Route Optimiser. ’s Nachts vindt de sortering plaats door de magazijniers met de Cross Dock App.’ Vervolgens leveren de chauffeurs de grote en kleine ladingen af bij de diverse klanten. ‘Bij aflevering fotograferen ze de order en scannen die nogmaals om hem af te melden, waardoor een goede controle achteraf mogelijk is. Klanten krijgen direct een afleverbewijs en feedback in het geval er een probleem is met hun bestelling. MendriX Mobile is een stabiele app, die je vrij gemakkelijk onder de knie krijgt. De hele flow verloopt nu een stuk vlotter.’

‘Wij kunnen de distributie voor Nederlandse klanten verzorgen in België’

Accountmanager Martijn over zijn rol bij Vadesco/Xwift
Onze accountmanager Martijn Segaar vertelt over zijn eerste contact met Vadesco: “Ik heb het contact met Vadesco/Xwift overgenomen van een oud collega en heb inmiddels heel goed contact ze. Mijn rol is voornamelijk ondersteunend – ik draag bij aan commerciele vraagstukken en bedenk creatieve oplossingen voor vragen van Vadesco/Xwift over het gebruik en de inzet van MendriX.” Gevraagd naar wat Martijn het meeste waardeert aan de samenwerking met Swift: “Dat is zondermeer het enthousiasme waarmee Vadesco/Xwift samen met onze consultant en mijzelf nieuwe mijlpalen bereikt. Het geeft me een goed gevoel dat ik ze kan helpen om de processen in hun organisatie te verbeteren. Ik vind het ook echt leuk om bij MendriX te werken. Samen met een fijn team helpen we bedrijven bij het digitaliseren van hun logistiek. Veel organisaties beginnen met Excel, maar door groei ontdekken ze dat digitalisering noodzakelijk is om mee te groeien.”