Sneller, slimmer, duurzamer: De toekomst van last mile delivery

Anno 2025 stellen consumenten en bedrijven steeds hogere eisen aan last mile delivery: het laatste stukje logistiek voordat spullen bij de ontvanger worden afgeleverd. Ze willen steeds sneller, slimmer en duurzamer worden bediend. Waar vroeger een bezorging een paar dagen kon duren, verwachten klanten nu vaak levering binnen 24 uur of zelfs dezelfde dag.

“De last mile is de meest uitdagende fase in transport,” vertelt Roeland Bron van MendriX. “Klanten verwachten namelijk steeds snellere en nauwkeurigere leveringen. Een pakket moet op het juiste moment en op de juiste plek worden afgeleverd, en als een aflevermoment op het laatste moment niet goed uitkomt, dan heb je je daar als transporteur maar bij aan te passen. Lukt je dat niet, dan loop je inmiddels al achter bij concurrenten die deze flexibiliteit wel kunnen bieden. Aanvullend op deze al langer bekende ontvanger-eisen beginnen opdrachtgevers ook nog eens te sturen op de meest duurzame levering met de laagste CO2-uitstoot, natuurlijk tegen de laagste kosten.”

“We zien het afgelopen jaar dat onze klanten dankzij onze software grote verbeteringen hebben kunnen doorvoeren in hun werkprocessen,” aldus Roeland. “MendriX onderscheidt zich al jaren met excellente track & trace functionaliteiten die ervoor zorgen dat je direct met je chauffeurs kunt communiceren, real-time kunt zien waar ze zich bevinden en kunt zien wat hun voorliggende stops zijn.

Dagelijks worden er tienduizenden bezorgafspraken met onze software gemaakt. Nieuw is dat we nu ook steeds vaker zien dat transporteurs gebruikmaken van de integratie tussen MendriX en betaalmodule Mollie. Dankzij die integratie kunnen ze het voor hun klanten aantrekkelijker maken om voor de meest duurzame (en vaak ook goedkoopste) bezorgafspraak te kiezen.”Natuurlijk zijn er ook nog altijd mensen die rechtstreeks naar de afdeling planning bellen om op het allerlaatste moment nog een wegzet-toestemming te geven. Onze vernieuwde chatfunctionaliteit komt daarbij goed van pas. Het werkt net zoals WhatsApp, dus zelfs nieuw personeel kan het onmiddellijk gebruiken. En over gebruiksgemak gesproken: onze gebruikers waarderen het gebruiksgemak van onze Mobile MendriX app met een 9. Dat vinden we erg belangrijk, want je kunt nog zo’n complete app ontwikkelen: als die in het gebruik niet echt prettig is, zal niemand hem gebruiken.”

“Er is nog een andere factor van belang als we het hebben over last mile dienstverlening: klanttevredenheid. We leven in een echte ‘review’-maatschappij. We waren een van de eerste aanbieders die het mogelijk maakte om, na bezorging, automatisch te vragen naar een beoordeling van de kwaliteit van bezorging. Pas de laatste maanden zien we dat dit gaat vliegen. Ik merk zelf ook dat ik tegenwoordig bijna standaard een mailtje krijg als er spullen bij me worden afgeleverd met de vraag hoe tevreden ik ben. Het hoort er tegenwoordig gewoon echt bij, en ik ben er trots op dat we dit gewoon goed hebben geregeld voor onze klanten.”

Ook de komende tijd blijft MendriX flink investeren in het verbeteren van de last mile functionaliteiten. Roeland: “We verbeteren dit jaar de juridische dekking voor de verzendende partij door de mogelijkheid te bieden om zowel chauffeur als ontvanger te laten tekenen voor de bezorging. Daarnaast bieden we de mogelijkheid om ter plekke het e-mailadres van de ontvanger toe te voegen, zodat de getekende documentatie direct digitaal kan worden verzonden. Dankzij dit soort innovaties blijven we onze last mile dienstverlening steeds verder verbeteren.”

Roeland Bron

Roeland Bron
Business Development

 

Download de whitepaper

Whitepaper De nieuwe standaard in last-mile delivery

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.