Dag en nacht zijn de koelbussen van J&J Verskoeriers onderweg. Door heel Europa leveren ze goederen af, van maaltijdboxen voor een webshop tot spoedleveringen voor een grote frietproducent. De flexibele vervoerder is blij met de ondersteuning daarbij van het MendriX TMS. ‘De tijdsbesparing die het ons oplevert, is een grote plus.
Aan het woord is Tom Overmars. Sinds januari 2023 is hij directeur van het koeriersbedrijf. De J’s van J&J Verskoeriers verwijzen naar zijn ouders, Jan en José. Vanuit hun huis in Twello begonnen zij in 2008 met twee koelbussen. Inmiddels telt het wagenpark 24 voertuigen, variërend van kleine bestelauto’s tot aan trekker-opleggers, bussen en bakwagens. Veertig chauffeurs rijden af en aan om bederfelijke goederen van A naar B te brengen; etenswaren, maar bijvoorbeeld ook medicijnen en verfproducten. Tom: ‘Of het nu gaat om een kleine envelop of grote lading, wij regelen het.’
Tom Overmars, Directeur J&J Verskoeriers
Snel schakelen
J&J Verskoeriers biedt veel flexibiliteit. Grote transportbedrijven werken daarom graag met ze samen, vertelt Tom. ‘Voor bestemmingen in heel Europa springen wij bij, bijvoorbeeld om met spoed een pallet vlees in München na te leveren.’ Die ad hoc-dienstverlening vergt snel schakelen en dat is waar MendriX om de hoek komt kijken. Op aanraden van collegatransporteurs werd in 2020 met MendriX contact gelegd, het begin van een plezierige samenwerking.
Fleetmanager Hans Coppelmans legt enthousiast uit hoe het systeem ze ontzorgt. ‘Voorheen gingen er veel telefoontjes heen en weer. Het startte met een verzoek van de klant, dan een belletje naar de chauffeur om te vragen naar zijn beschikbaarheid en dan weer afstemming met de klant. Nu kunnen we chauffeurs op hun mobiel eenvoudig berichten sturen via de handige TMS-chatmodule en via het klantportaal kunnen klanten zelf zendingen inboeken. Dat alles bespaart ons veel manuren. Heel wat communicatieschakels zijn nu niet meer nodig.’
Hans Coppelmans, Planner J&J Verskoeriers
Ondersteuning van kleine en grote zendingen
J&J Verskoeriers heeft een gevarieerde klantenkring. Naast veel klanten in de business-to-businessmarkt groeit ook de dienstverlening aan bedrijven die actief zijn in de business-to-consumermarkt. Meer en meer verzorgt het bedrijf ritten voor webshopbedrijven. Vanwege die gevarieerde klantenkring is het heel prettig dat het TMS van MendriX veel flexibiliteit biedt. Tom: ‘Of het nu gaat om één of dertig zendingen in een rit, het systeem ondersteunt het allemaal.’
Een ander groot voordeel zijn de koppelingen die mogelijk zijn met de systemen van andere transporteurs, vertelt Hans. ‘Als wij van een collegatransporteur een grote order krijgen van vijftig zendingen, kunnen we dankzij een slimme interface eenvoudig hun Excel-overzicht importeren. De leveringsdata, de adressen, de contactpersonen; alle gegevens hebben we zo met één druk op de knop bij de hand.’
Gemak voor de klant
Het softwaresysteem biedt ook de klanten van J&J Verskoeriers veel gemak. Ze kunnen hun orders eenvoudig zelf invoeren en krijgen daarbij alleen de gegevens te zien die voor hen relevant zijn. Hans: ‘Neem het verpakkingenoverzicht. Dat stellen we zo in dat de fietsengroothandel niet ook alle vleeskratten voorgeschoteld krijgt. Ze kunnen heel specifiek aangeven wat er geladen en bezorgd moet worden.’ Is de order eenmaal verzonden, dan biedt de track & trace-functie vervolgens uitkomst om van het transport nauwgezet de status te volgen. Bij aflevering van een zending maakt de chauffeur een foto van de bezorging en noteert hij de naam van de ontvanger. Hans: ‘Mocht een klant onverhoopt een zending kwijt zijn, dan kunnen wij gelijk duidelijkheid bieden; de foto en naam van de ontvanger zijn direct voorhanden in het systeem.’
MendriX TMS is een overzichtelijk, gebruiksvriendelijk systeem, vinden Tom en Hans. Ook voor de chauffeurs: zij hebben de route en alle gegevens voor de levering bij de hand op hun mobiel en zo altijd duidelijk inzicht in wat ze te doen staat. ‘Misschien kan in de toekomst ook nog wel een koppeling worden gemaakt met de tachograaf in de koelbussen’, zegt Hans. ‘Als we real-time inzage krijgen in de rij- en rusttijden van de chauffeurs, kunnen we nog sneller zien wanneer chauffeurs weer beschikbaar zijn.’
Support bij vragen
Voor ideeën of vragen over het systeem kunnen ze met MendriX snel schakelen, vervolgt Hans. ‘Bij een kleine vraag hebben we snel reactie op mails en als we een onderwerp uitvoerig willen bespreken, maken we een belafspraak.’ Flexibiliteit en servicegerichtheid, bij zowel MendriX als J&J Verskoeriers vinden ze dat van groot belang. Trots vertelt Tom nog over de tussenwand in zijn bussen: ‘Zo kunnen we levering van gekoelde en ingevroren producten combineren in één rit.’ Hij zit nog vol plannen voor het mooie familiebedrijf. Nog een reden waarom hij zo blij is met de software-ondersteuning. ‘De automatisering neemt ons veel werk uit handen. Heel fijn, want dat geeft ons de ruimte volop verder te bouwen aan de groei van het bedrijf.’
‘Of het nu gaat om één of dertig zendingen in een rit, het systeem ondersteunt het allemaal.’