“Wie mee wil gaan moet digitaliseren”

On The Road met: Bakkers Brigade

MendriX TMS begeleidt broodjes naar horeca

Logistiek gaat digitaal. “Transport is onderdeel van logistiek en volgt die digitale beweging”, constateert Roeland Bron van softwareontwikkelaar MendriX tijdens een bezoek aan het distributiecentrum van Bakkers Brigade.

Zeker voor producenten en groothandels geldt dat ze hun planningen en productieprocessen in hoog tempo digitaliseren. Vervoerders gaan daarin mee. “Iedereen is voor zijn eigen bedrijfsvoering afhankelijk van eigen digitale planningen en het inzicht in de planningen van de partners. Daar komt zeker ook bij dat inzicht in de CO2-voetafdruk van logistiek voor bedrijven belangrijk is geworden. Dat is bij ons een punt van innovatie in het TMS [transportmanagementsysteem]”, merkt Roeland Bron op. Als solution architect bij MendriX denkt hij na over de richting van de ontwikkeling van transportmanagementsystemen.

Beter monitoren

Een van de gebruikers van transportsoftware MendriX TMS is Bakkers Brigade, leverancier van brood en banket aan horeca, overheidsdiensten, zorg­instellingen en cateraars, met een bakkerij in Ouderkerk aan de Amstel en een distributiecentrum in Amsterdam Westerpoort. Ook logistiek manager Roberto Arts merkt dat klanten naar de mogelijkheid van CO2-overzichten vragen: “Dat is een volgende stap.”

Bakkers Brigade koos een paar jaar geleden voor professionele digitalisering van het transport. Volgens Arts allereerst om inzicht te krijgen in de emballagestroom en daarna om ook aflevertijden bij de klant te kunnen monitoren. Hij legt uit dat de meeste klanten tot in de middag kunnen bestellen en in de avond of de volgende dag vroeg in de ochtend geleverd krijgen. “Dat kunnen we doen omdat onze bakkerij op basis van historische verkopen produceert en samenwerkt met collegabakkers.”

”Het principe is dat de transportpartners in de middag onze orderdata ontvangen en daarmee hun routes plannen”

Roberto Arts
Logistiek manager bij Bakkers Brigade.

Over de logistiek vertelt hij dat de meeste broodjes afgeleverd moeten zijn voor het ontbijt in hotels begint. De eerste ‘routes’ gaan daarom al vroeg rijden. “Horecagroot­handels door het hele land ontvangen hun bestellingen tussen 22.00 ’s avonds en 1.00 uur ‘s nachts. Dit doen we voor een groot gedeelte met eigen vervoer. ‘s Nachts beleveren we ook de acht hubs van onze transportpartners, verspreid over het hele land. Het principe is dat de transportpartners in de middag onze orderdata ontvangen en daarmee hun routes plannen. Op basis van hun geretourneerde routeplanning gaan wij orderpicken”, aldus Arts.

Digitaliseren moet

Bron van MendriX constateert dat bij Bakkers Brigade waardering is voor de ­transporteurs die regionaal waarde toevoegen. “Waardering is niet per definitie de grootte van het transportbedrijf, maar veel meer de kwaliteit die ze leveren. Die kwaliteit zit ook in de mate van digitalisering en dat ze mee willen met de digitale ambities van Bakkers Brigade.” Arts merkt daarover op: “Wie in de logistiek mee wil gaan, moet digitaliseren. Dat vragen onze klanten van ons en wij vragen dat van onze transportpartners. Veel van hen gebruiken MendriX TMS, dat wij zelf steeds verder in ons logistieke proces zullen integreren.”

Ook met andere bakkers is Arts daarover in gesprek. “Vorig jaar zijn we overgenomen door de Top Bakkers Groep en op het gebied van logistiek zie ik voordelen voor alle regionale partijen. Dropdichtheid vergroten optimaliseert ons logistieke netwerk verder.”

“Digitalisering van het weg­transport, dat is wat we bij MendriX doen”

Roeland Bron
Solution architect bij MendriX.

Digitalisering wegtransport

“Digitalisering van het wegtransport, dat is wat we bij MendriX doen”, aldus Bron. “Dat gaat veel verder dan het verdelen van lading over de beschikbare voertuigen en het plannen van de ritten. Onze klanten willen weten wanneer zendingen zijn afgeleverd en facturatie kan volgen en wat de CO2-voetafdruk zal zijn. Of wanneer er oponthoud optreedt. Een TMS moet ook snel en eenvoudig inzetbaar zijn voor de kleine ­vervoerder. De software as a service-aanpak maakt starten eenvoudig.”

Goede integreerbaarheid maakt koppelen snel haalbaar. “Dataverzameling en data­deling in de keten kunnen en mogen dus geen issue meer zijn. Het zijn juist data die nodig zijn om digital twins [zie ook pagina 15 van deze Logisticx, red.] te creëren om de AI-voorspelling goed tot zijn recht te laten komen. Dit lijken concepten van de toekomst, maar ze zijn nu al actueel”, aldus Bron. “In logistieke ketens gaat AI voorspellen waar de disrupties plaatsvinden om vervolgens te adviseren hoe te handelen. Want laten we wel wezen, een ontbijt of lunch verdient de versproducten van de Bakkers Brigade.”

(Bron: Evofenedex)