Sinds november vorig jaar maakt transportbedrijf Hertgers gebruik van MendriX TMS. Naar grote tevredenheid, vertelt planner Maarten Wieggers. ‘In korte tijd is het nieuwe systeem succesvol geïmplementeerd en in gebruik genomen. Dankzij de grote inzet van de medewerkers bij Hertgers. En zeker ook dankzij de fijne samenwerking met MendriX.’
Hertgers begon ooit als eenmansbedrijf. Eigenaar Wim Hertgers begon in 2012 vanuit zijn woonkamer, maakte na enige tijd een kantoorruimte in zijn garage en breidde zo zijn bedrijf steeds verder uit. Twaalf jaar later telt het bedrijf meer dan twintig man personeel en vervoeren ze goederen door heel Europa voor vele trouwe klanten. Maarten: ‘We doen veel transport van en naar Schiphol voor luchtvracht. Geen palletdistributie, maar allerhande ander materieel, van bouwmaterialen tot gevelbekleding en van waterpompen tot onderdelen voor een groot elektronicabedrijf.’
Op een beurs viel hun oog op de software van MendriX. ‘Na een demonstratie van het systeem bij ons op kantoor waren we gelijk wel verkocht’, zegt Maarten. Het inboeken van een order en versturen van een opdracht naar de chauffeur werkt snel en eenvoudig, meent hij. Ook wijst hij op het gemak bij het maken van planningen. Wil je een rit wijzigen, dan sleep je gegevens eenvoudig naar de juiste plek.
Vijf dagen inrichten
Over de implementatie is Maarten eveneens vol lof. Kort na de uitgebreide demonstratie werd al snel een datum geprikt voor de livegang. ‘Samen met mijn collega Nando en Jannet van MendriX heb ik al het voorwerk gedaan om het systeem in te richten. In circa vijf dagen, verspreid over een periode van enkele weken, is het gelukt om de software gebruiksklaar te maken. Op 1 november vorig jaar gingen we live, met het mooie resultaat dat gelijk alles klopte. We zijn zeer te spreken over de software en hulp van MendriX.’
Hertgers kreeg omgekeerd ook complimenten van MendriX, vertelt de planner trots. ‘Wij deden ons huiswerk goed en toonden volle inzet. Ook dat droeg bij aan een gesmeerd proces. Voordeel van veel zelf doen is bovendien dat je het systeem direct goed leert kennen.’
Gemak onderweg en op kantoor
Zowel de chauffeurs als kantoormedewerkers ervaren volgens Maarten veel gemak van het systeem. ‘Voor de chauffeurs is het via de app heel eenvoudig om hun urenverantwoording bij te houden. Zijn ze aan het laden en lossen, dan is dat met één druk op de knop duidelijk. Ook wij op kantoor zijn daarbij gebaat. We krijgen de gegevens overzichtelijk binnen en kunnen ze voor de verloning heel makkelijk verwerken. Handmatige invoer in Excel-lijsten hoeft niet meer. Dat scheelt veel rompslomp.’
‘MendriX is echt voor transportbedrijven ontworpen, dat merk je’, vervolgt hij enthousiast. Het gebruiksgemak is volgens hem een grote pre. ‘Chauffeurs vullen alle gegevens netjes in. De urenverantwoording, foto’s van afgetekende vrachtbrieven, alles krijgen we op kantoor overzichtelijk binnen. Daarnaast kunnen we via het TMS heel eenvoudig een charteropdracht sturen als er lading wordt uitbesteed. En voor facturen is bovendien de input naar AFAS heel plezierig.’
CO2-registratie
Na de ingebruikname en eerste evaluatie demonstreerde MendriX uitgebreid wat het TMS nog meer aan mogelijkheden biedt. Maarten: ‘Voor nu zijn we heel tevreden, maar het is goed om te weten dat er nog andere handige functies zijn. Bijvoorbeeld een klantportaal, waarin klanten zelf orders kunnen inboeken. Of software voor routeoptimalisatie. Bij ons transport hebben wij niet te maken met complexe ritplanningen, maar de rapportagemogelijkheden zijn voor ons wel interessant. Met een paar eenvoudige klikken kun je per klant en per rit inzichtelijk maken wat de hoeveelheid CO2 -uitstoot is. Absoluut een mooie feature.’
De dienstverlening vanuit MendriX verloopt heel prettig, vertelt Maarten tot besluit. ‘Als we een vraag hebben over een update, krijgen we vanuit de supportdesk altijd snel reactie. Van beide kanten loopt het contact goed. We hebben bij Hertgers een hecht team, waarin we fijn met elkaar samenwerken. Dat werpt ook zijn vruchten af bij de samenwerking met partners. We zijn trots op wat we met elkaar hebben gerealiseerd en heel blij met het dagelijkse gemak van het TMS.’