Bij Klaas Westra Transport werken ze nu zo’n zes jaar met MendriX TMS. Dat had wel wat voeten in de aarde, want was het transportmanagementsysteem van andere aanbieders niet beter? ‘We zijn in het begin wel even klant-af geweest, maar MendriX bleek voor ons toch het beste.’
De transportonderneming van de familie Westra heeft een historie die teruggaat tot begin jaren zestig, toen de opa van Siemon Westra zich stortte op het transport van agrarische producten. In 1988 begon vader Klaas Westra voor zichzelf met als standplaats het Friese Dokkum. Aardappelen en suikerbieten maakten plaats voor ijzerwaren in alle vormen en maten, een bijzondere tak van sport in het vervoer. ‘Wij vervoeren staalgerelateerde producten, met name voor de industrie’, vertelt Siemon. ‘Dat gaat van draadstaal tot halffabricaten, heel complex om te laden. Je kunt niet zomaar van voor in de laadruimte naar achteren de boel dichtbouwen, je laadt tegen rongen: staanders in de vrachtwagen om het gewicht goed te verdelen. Bij ons gaat het dus veel meer om de massa dan om het volume. En omdat het zo complex is leiden we mensen zelf op.’
Soepele samenwerking
Even een uitzendkracht inhuren is er dus niet bij om op pad te gaan met een van de vijftien eigen vrachtwagens of drie charters van Klaas Westra Transport, dat ook palletdistributie verzorgt. Het bedrijf rijdt door heel Nederland en België en bedient in Duitsland vooral het Ruhrgebied en Sauerland. ‘Op de terugweg willen we dan ook weer een lading hebben, in de eerste plaats natuurlijk omdat dat voor onze bedrijfsvoering beter is, maar ook met het oog op het milieu is het niet meer van deze tijd om zonder lading te rijden. Het maakt plannen wel extra lastig, vandaar dat we twee mensen voor de planning op kantoor hebben.’ Toen het allemaal met acht wagens nog te overzien was deed vader de planning en moeder de administratie, later werd Siemon behalve chauffeur ook planner. ‘Mijn vader was altijd heel druk en daarom zijn we het met z’n tweeën gaan doen. Maar er kan altijd iets gebeuren en dan moet de planning wel vlekkeloos door kunnen gaan.’
Met dat gegeven in het achterhoofd en het feit dat de onderneming zo groot groeide ging Siemon – met in zijn takenpakket automatisering – op zoek naar een softwareleverancier voor een transportmanagementsysteem. De keuze viel op MendriX, of toch niet? ‘We zijn in het begin wel even klant-af geweest en gingen toen naar een andere aanbieder, maar daar misten we zo veel functionaliteiten vergeleken met MendriX dat we alsnog serieus om de tafel zijn gaan zitten. MendriX heeft een heel goede standaard, waarbij je voor allerlei opties kunt kiezen die voor jouw bedrijf van belang zijn. Ik had in eerste instantie te licht gedacht over de implementatie, maar vervolgens verliep de samenwerking heel soepel en stond het systeem heel vlot. Het duurt gewoon even om iedereen mee te krijgen, omdat mensen een bepaalde werkwijze gewend zijn. Door de slechte start is de band met MendriX alleen maar sterker geworden. We gingen terug de markt op om te zien wie ons beter kon bedienen en toen bleek dat MendriX voor ons toch het beste was.’
Werken op afstand
Wat Siemon destijds al inschatte werd bewaarheid: er kan altijd iets gebeuren. ‘Onze zoon werd ziek en ik was hele dagen bij hem in het ziekenhuis in Utrecht. Daar kon ik gewoon doorwerken aan de planning, wat niet mogelijk was geweest zonder MendriX. Het systeem is heel gebruiksvriendelijk en stelt je in staat om te werken op afstand. Als iemand plotseling wegvalt moet een ander het werk over kunnen nemen. Dat ging niet toen we alles nog op papier deden, omdat je dan 80 procent in je hoofd hebt. Kijk je in de computer dan heb je meteen het complete overzicht. Ook de facturatie gaat honderd keer makkelijker. Dat was altijd een hoop werk, heel tijdrovend. Nu is het zo gemakkelijk dat je het uit handen kunt geven. Zo houd je tijd over om andere dingen te doen.’ Het scheelt veel menskracht, hebben ze bij Klaas Westra Transport gemerkt. ‘Voorheen hadden we bij wijze van spreken altijd de hand op de telefoon liggen. Er is nu veel minder contact nodig, zodat ook onze chauffeurs niet steeds worden gestoord door belletjes.’
De chauffeurs werken niet met MendriX Mobile maar met boordcomputers van Trimble. ‘Die kunnen niet uit je handen vallen en gaan dus niet kapot’, vertelt Siemon. ‘Bovendien krijgen we zo heel precieze informatie in het TMS: je kunt tot op de minuut zien wat iedereen doet, ideaal voor de urenadministratie. En voor de chauffeurs is het fijn dat ze de planning naar huis kunnen mailen. MendriX Mobile werkt ook fantastisch, maar dan moet je meer zelf invullen en dat kun je nog weleens vergeten.’ Toch was het ook voor de chauffeurs even wennen. ‘Sommigen keken ertegen op om met een nieuw systeem op de boordcomputer te werken, maar binnen een week waren ze helemaal om. We kunnen echt niet meer zonder MendriX.’
‘Het is zo makkelijk dat je het uit handen kunt geven, dan houd je tijd over voor andere dingen’