MTH Logistiek kende een lastige start in crisistijd, maar is daar des te sterker uit gekomen. Een familie van doorzetters die in staat zijn tegenslagen te overwinnen. Directeur Djordy van Spijkeren: ‘En MendriX is part of the family.’
Het is een beetje alsof je een restaurant opent en prompt breekt de coronapandemie uit. Iets dergelijks overkwam het echtpaar Van Spijkeren toen het in april 2008 Mega Trading Holland opzette. Een koeriersdienst opererend vanuit het hart van het land in Harderwijk, met als eerste klant niet de minste: McDonald’s. Wat kon er misgaan? Nou, vijf maanden later ging de Amerikaanse financiële dienstverlener Lehman Brothers failliet en verspreidde een ander soort virus zich als een olievlek over de planeet, namelijk dat van de kredietcrisis. ‘Ja, dat was een mooi moment’, zegt directeur Djordy van wat nu MTH Logistiek heet met een lach. Om er ernstig aan toe te voegen: ‘Een heftig moment. Het betekende een stroeve start voor het bedrijf.
Dat het toch goed gekomen is, bewijst het feit dat de tweede generatie Van Spijkeren nu achter het stuur zit. ‘Mijn vader werkte 25 jaar op de vrachtwagen voor McDonald’s’, vertelt Djordy over de beginjaren. ‘Hij kwam uit een ondernemersfamilie, opa zat bijvoorbeeld in olie, gas en diesel. Toen mijn vader besloot voor zichzelf te beginnen, werd zijn werkgever zijn eerste klant. De opdrachten konden ver gaan, bij wijze van spreken een komkommer naar een McDonald’s in Maastricht brengen omdat het vanwege kwaliteitscontroles uitgesloten is om even een komkommer in de plaatselijke supermarkt te kopen. Dat waren ritten die mijn moeder deed met de eigen bus, terwijl mijn vader voor McDonald’s op de vrachtwagen bleef rijden.’
Geen cent te makken
Het gezin had geen cent te makken en toen kwam daar dus de financiële crisis bovenop. Sta je daar als jong bedrijf met slechts één busje als kapitaal. Maar André en Ellen van Spijkeren lieten hun droom van een eigen bedrijf niet zomaar om zeep helpen. ‘Ze sloten zich aan bij Packs, een franchiseorganisatie voor pakketdiensten met meer dan zeventig depots in heel Nederland. Om het te kunnen bolwerken lieten ze hun hypotheekschuld flink oplopen.’ Met succes, want met de crisis achter de rug groeide MTH Logistiek van dat ene busje toen uit tot een onderneming met drie busjes, vijf vrachtwagens, een bakwagen en drie caddy’s. ‘Nog steeds werken we met Packs, dat bevalt heel goed.’
Prachtige ontstaansgeschiedenis, maar met de groei stapelde ook het papierwerk zich op. En daar komt MendriX in beeld. ‘Bouwman Logistics was een van onze eerste klanten’, vertelt Djordy. ‘Zij werkten al met MendriX en hebben ons aangeraden daar eens te gaan praten. We hebben ook nog wel online onderzoek gedaan, maar het hielp dat een partij uit ons netwerk al bekend was met MendriX. Het bleek voor ons ook de beste keus. Sindsdien is MendriX uitgegroeid tot part of the family.’ Een mooi compliment van een bedrijf dat familie zo hoog in het vaandel heeft staan.
Alles in één systeem
Djordy werkt nu tien jaar bij MTH Logistiek. ‘Ik begon op mijn vijftiende als bijrijder, heb daarna zelf gereden, deed een transportopleiding en ben vervolgens administratief werk gaan doen op kantoor. Vorig jaar werd ik mede-eigenaar. Mijn broer Danny had al tien jaar logistieke ervaring toen hij bij het bedrijf kwam en intussen is hij al een paar jaar mede-eigenaar. En ook ons jongste broertje Djeffrey werkt hier met plezier. Zus Samantha heeft het druk met de kinderen, maar springt ook regelmatig bij.’ En dan is daar de hulp van extern familielid MendriX.
Djordy: ‘Voordat we met MendriX in zee gingen, voerden we opdrachten met de hand in in Excelsheets. Als je niet oppast, wordt dat algauw chaotisch. Het kwam nog weleens voor dat papieren kwijtraakten. We hadden dus behoefte aan een goed TMS en met MendriX hebben we meteen een mooie start gemaakt. Je moet er even handigheid in vinden, dan scheelt het qua werk een slok op een borrel. Per rit gaat het bij ons namelijk om zeventig tot tachtig orders. Via het klantportaal kan de klant die zelf invoeren. Het plansysteem werkt perfect en heel snel. Verder laten we de facturatie en werkurenregistratie via MendriX lopen. Handig ook voor onze chauffeurs, die er zelf verantwoordelijk voor zijn en werken met MendriX Mobile. Het is gewoon prettig dat alles in één systeem zit.’
Meerdere administraties tegelijk
MendriX TMS biedt vele modules en de klant kiest daaruit wat voor zijn of haar bedrijf van belang is. En soms blijft er nog iets te wensen over. ‘De gewichten van pakketten worden nu opgeteld, terwijl het voor onze bedrijfsvoering handig zou zijn als je ook de aparte gewichten kunt zien’, vertelt Djordy. ‘Dan hebben wij er nóg minder werk aan. MendriX is zeker bereid om naar zo’n optie te kijken, maar dan moeten er meer partijen in geïnteresseerd zijn.’ Wel is er een andere functie waarvan MTH Logistiek mogelijk gebruik gaat maken. ‘De module om meerdere administraties tegelijk te voeren.’
Djordy waardeert het persoonlijk contact met MendriX. ‘Ik kan altijd terecht bij mijn eigen accountmanager, het is een heel fijne samenwerking. Soms is het wel zo dat ik voor een telefoontje met consultancy te veel tijd kwijt ben. Ook dat wil de accountmanager best voor mij doen, maar wat mij betreft zou het handiger zijn als MendriX ook met vaste consultants werkt, zodat je met complexe vragen steeds bij dezelfde persoon terechtkunt en niet steeds iemand anders. Maar ja, ik snap het probleem ook wel: personeel komt en gaat in de IT. Vooropstaat dat de samenwerking zoals gezegd heel prettig is.’
‘Ik kan altijd terecht bij mijn accountmanager, een heel fijne samenwerking’