“MendriX TMS is het hart van de onderneming“

On The Road met: Helder! Transport

Geen klant is hetzelfde, maar Helder! Transport wijkt toch wel heel erg af van wat normaal gesproken een TMS-pakket afneemt bij MendriX. Helder! is namelijk geen koeriers- of vrachtwagenonderneming, maar een expeditiebedrijf. ‘Het mooie aan MendriX is dat het heel flexibel is.’

‘We werken vanaf dag één met MendriX, inmiddels ruim acht jaar. Daarvoor had ik bij een ander bedrijf ook al geruime tijd met MendriX gewerkt, ik had dus wel enige voorkennis. Toch hebben we nog naar andere softwarepakketten gekeken, maar het mooie aan MendriX is dat het heel flexibel is.’ Aan het woord is Maarten Obdeijn, eigenaar van Helder! Transport, dat onlangs met het kantoor verhuisde van Deventer naar Voorst, gelegen tussen Deventer, Apeldoorn en Zutphen. Het expeditiebedrijf, dat gespecialiseerd is in Europees groepagetransport, heeft een ruime actieradius: het werkgebied is voornamelijk Noord-, Zuid- en West-Europa. En behalve wegtransport biedt het ook zeevracht aan. Dat web aan activiteiten maakt automatisering zo belangrijk, zegt hij. ‘Het is de basis, het hart van de onderneming.’

Als expeditiebedrijf beschikt Helder! Transport niet over een eigen wagenpark of vloot, maar werkt met vaste partners en landenspecialisten samen die over ‘de wielen’ beschikken, zoals Maarten het noemt. ‘We hebben geen eigen materieel, juist daardoor zijn we enorm flexibel en servicegericht naar onze opdrachtgevers. Het mooie is dat we onze partners dankzij MendriX aan het TMS kunnen koppelen, wat inmiddels bij zo’n 60 procent is gebeurd. Als wij behoefte hebben aan een optie die er nog niet is, dan is MendriX altijd bereid te investeren in aanpassingen. Er is gewoon heel veel mogelijk, bij elk goed idee wil MendriX graag samenwerken om het te realiseren. Daar ben ik erg blij mee, nog steeds.’ Wel ziet hij dat MendriX kampt met groeistuipen. ‘Het wordt groter en dan kan het weleens piepen en kraken. Vooral de personele bezetting is soms een probleem: vragen blijven wat langer liggen dan voorheen. Neemt niet weg dat de dienstverlening voortreffelijk is.’

Blijven ontwikkelen

Door zijn jarenlange relatie met MendriX heeft Maarten de transitie van softwareleverancier voor koeriers naar softwareleverancier voor kleine en grote vervoerders van nabij meegemaakt. ‘Onze vraag is een heel andere dan die van koeriers. Wij doen voor 90 procent Europees wegtransport, geen kleine pakketten maar alles vanaf een pallet tot aan volle trailers. MendriX heb ik in de loop der jaren zien opschuiven naar het transport. Ook veel collega’s werken er nu mee. Het mooiste vind ik dat MendriX blijft ontwikkelen aan zijn systeem. Zo kwamen ze twee jaar geleden met een nieuwe track and trace en een andere lay-out, met de optie je eigen sausje erover te doen. Top, sindsdien is het mogelijk je eigen huisstijl te voeren met de techniek van Mendrix.’

Maar dat is slechts cosmetisch, de voordelen zijn toch vooral praktisch. Maarten somt op: ‘Offertes verzenden, zendingen boeken, orders digitaal inschieten, communicatie tussen depots, inslag- en uitslagscans, facturatie. Het hele traject is inzichtelijk, waarbij de klant ook nog eens zijn vracht op de voet kan volgen door middel van track and trace. Tegen partners zeg ik weleens: ik ben jouw buitendienst, jij bent mijn planning. Wij leveren de klanten aan die we samen optimaal bedienen. Net als MendriX zijn dat vaak transportbedrijven waarmee we al vanaf dag één samenwerken. Loyaal zijn aan elkaar is de basis, zodat je dat stapje extra voor elkaar wilt zetten. De partners die aan ons systeem gekoppeld zijn krijgen binnen een minuut dezelfde data over elk transport binnen als wij. Dat maakt de samenwerking veel nauwkeuriger, overzichtelijker en efficiënter.’

Efficiënte planning

Maarten wijst nadrukkelijk op de efficiënte planning die MendriX TMS mogelijk maakt, wat in zijn ogen cruciaal is. Vandaar dat Helder! Transport steeds meer partners wil aansluiten. Niet alleen is het kostenbesparend om het aantal transportkilometers tot het minimum te beperken, efficiëntie is ook beter voor het milieu. ‘Goede automatisering draagt bij aan duurzaamheid. Je ziet in het transport op dat vlak steeds meer bewustwording ontstaan, ook bij onze klanten.’ Zo zuinig mogelijk rijden met dank aan een optimale planning mag dan schelen in de kosten, zeker in het pallettransport vergt de energietransitie natuurlijk ook aanzienlijke investeringen. ‘Daar moeten we onze klanten in meekrijgen, dat ze meer willen betalen voor een duurzame dienstverlening.’

En die dienstverlening moet tiptop in orde zijn. ‘Er is momenteel veel vraag vanuit de markt door de enorme schaarste in materieel en personeel. We willen groeien, maar niet ineens heel groot worden, want het mag niet ten koste gaan van de service richting onze bestaande klanten. Bij Helder! Transport zijn we nu met een mooie club van zeven jongens en meiden en die sfeer houden we graag zo. We zijn net verhuisd naar een oud schooltje in Voorst, dat voor ons heel centraal ligt. We komen dan ook graag op de racefiets of mountainbike. We zijn best fanatieke fietsers, lekker actief. Groot voordeel is dat we tegenwoordig kunnen douchen op de zaak. Daarnaast is het een heel inspirerende plek. Onstuimige groei, met veel nieuwe klanten, willen we dus vermijden. We kunnen het nu op een goede manier aan en dat is erg belangrijk. Daarom kiezen we voor groei in een normaal tempo.’