‘Ons werkproces is eenvoudiger geworden en ondergebracht bij één partij. Perfect!’

On The Road met: MST Logistics

Van één vrachtwagen in 1996 tot een totale logistieke dienstverlener in 2023. Marjo Salari, de oprichter en naamgever van MST Logistics, heeft zijn bedrijf uitgebouwd tot een concern met een breed inzetbaar wagenpark van vijftien auto’s, maar ook werkbussen en heftrucks. Hoofdactiviteit is het vervoer van bouwmaterialen en tijdelijke voertuigkeringen. In 2017 viel de keus op MendriX, vertelt transportmanager Jurriaan van Maurik.

‘Lengte, breedte, hoogte, gewicht: voor elke maat en soort vervoer hebben wij wel een oplossing in huis’, zegt Jurriaan. Het assortiment klanten is dan ook heel divers. De grootste zijn een aantal substantiële opdrachtgevers in bouwmaterialen en wegenbouw. Voor hen halen de chauffeurs spullen op bij de fabriek en leveren ze af op werklocaties in de Benelux en bouwplaatsen in heel Europa. ‘In het wegenwerk zijn wij de Europese partner voor een Amerikaanse opdrachtgever. Voor alle projecten die zij hier aannemen, verzorgen wij het transport en de opbouw.’ Aan particulieren levert MST Logistics vooral sierbestrating. De twintig vaste chauffeurs rijden voornamelijk op kraanwagens/autolaadkranen, waaruit 90 procent van het trailerpark bestaat. Bij grote projecten kan hun aantal zomaar verdubbelen. ‘Van een vracht stenen tot tijdelijke verlichting bij wegwerkzaamheden, wij vervoeren álles.’

Logistiek proces

Voor het logistieke proces leveren de opdrachtgevers orders aan, die deels via de MendriX-tool in de orderbak terechtkomen, vervolgt Jurriaan. ‘De planners verwerken de orders tot ritten. Bij het wegenwerk kijken we met een aantal opdrachtgevers of we ook daar orders kunnen automatiseren. Daar zijn we volop mee bezig.’

De chauffeurs werken met de MendriX Mobile-app. ‘Behalve op de telefoons hebben wij ook de mogelijkheid om op de boordcomputer te draaien. We navigeren dan op een groot scherm. Dat vinden de chauffeurs prettiger dan werken op hun telefoon. Via de telefoon laten ze de klant wel weten dat ze eraan komen. Ideaal!’

Vervolgens vindt de levering plaats. ‘Wij laten onze klanten niet tekenen, maar werken met foto’s van onze chauffeurs. Die gaan direct naar het dossier van die levering en kunnen we op kantoor inzien. Zijn er vragen, dan kan de foto naar de klant. Wanneer de chauffeur de levering heeft afgerond, is er nog één laatste controle vanuit planning. Klopt het tarief, is er wachttijd geweest, zijn er andere bijzonderheden? Is alles in orde, dan factureren we direct. Alles papierloos dus, want dat was een belangrijke reden om voor MendriX te kiezen.’

Ad-hocwerk

Naast het planbare werk verricht MST Logistics ook veel ad-hocwerk: kun je over een uurtje ergens staan met dit of dat? ‘Dan maken we aan de hand van het telefoontje een order aan, compleet met naam, locatie, wat wordt verwacht en dergelijke. Zo kunnen wij én onze klant altijd achteraf controleren wat er uitgevoerd is.

MST Logistics gebruikt ook de MendriX-werkurenhulp. De verloning van de chauffeurs gaat vanuit de app. Eind van de periode ontvangt het salariskantoor hun gegevens, zoals rij-, werk- en wachttijden, pauzes. In 2017 is gestart met de implementatie van MendriX en die is stap voor stap doorgezet. ‘In 2018 zijn we volledig overgestapt en sinds januari 2023 is ook de werkurenhulp ingeschakeld. Dus ons werkproces is eenvoudiger geworden en ondergebracht bij één partij. Perfect!’, vat Jurriaan samen.

Altijd zelfredzaam

Wat betreft duurzaamheid en innovaties draait MST Logistics mee, maar loopt niet voorop. ‘We hebben een elektrische autolaadkraan en een tweede is op komst. Ook hebben we een elektrische meeneemheftruck. En we oriënteren ons op voertuigen met alternatieve brandstof, maar daar is nog geen oplossing voor, omdat wij vaak met zware lasten rijden, over grote afstanden’, legt Jurriaan uit. ‘Gaat het om innovaties, dan denken we mee met de klant. Zo hebben we een trekker met zware kraan ontworpen waarmee we altijd zelfredzaam zijn. Er kan een aanhanger en zelfs een dieplader achter. Kortom, we hebben de gekste dingen om klanten te helpen en kunnen op elk gebied zelfvoorzienend werken. Dat past volledig in ons motto: de klant totaal ontzorgen. Datzelfde geldt voor projectvoorbereiding, -begeleiding en montage. Wijzelf kunnen projecten geheel voor de klant verzorgen.’

Goed basispakket

Tot slot somt Jurriaan de belangrijkste redenen op om voor MendriX te kiezen:

  • Het hele logistieke proces in één pakket. Geen maatwerk, zoals bij veel andere leveranciers, maar modules die je zelf kiest, zodat het helemaal bij jouw organisatie aansluit.
  • Papierloos werken.
  • Een goed basispakket, dat zich blijft ontwikkelen.
  • Prettige samenwerking, ook tijdens de implementatie.
  • Goede ondersteuning, fijn contact.
  • Leuke updates, met innovaties waar iedereen plezier aan beleeft en niet alleen degenen die daarvoor betalen.