Procesdeskundige Frits Dijkstra van ONB in Dokkum ontwerpt werkprocessen: hij maakt ze sneller, slimmer en goedkoper. Loopt een proces niet als gewenst, dan geeft hij opdracht om het beter op te bouwen of aan te passen. Vier jaar geleden koos ONB voor MendriX. ‘Daar is altijd iemand beschikbaar. MendriX staat écht voor de klant.’
ONB bezorgt artikelen voor de print- en signwereld. Of het nu gaat om een aluminiumbord van 10 bij 10 centimeter, een rol fotobehang of een XXL-banier van 100 bij 100 meter: wie vandaag bestelt, ontvangt het morgen of binnen enkele dagen thuis of op het werk. ‘We verwerken de pakketten tot na middernacht. Twee uur later is het pakket al onderweg naar het depot en vanaf acht uur wordt het afgeleverd’, zegt Frits. Het snelst wordt een pakket binnen 18 uur bezorgd. Alleen als een product naar Duitsland of Frankrijk moet, kan het langer duren.
Eigen bezorgdienst
ONB is de laatste jaren hard gegroeid, bekent Frits. Het bedrijf telt pakweg zo’n 100 sorteer- en depotmedewerkers en chauffeurs. De veranderingen in de bezorging van de reguliere bezorgdiensten, naar meer kleine pakketjes, was hét startpunt om ruim vier jaar geleden een eigen bezorgdienst op te zetten. Van vier à vijf leveringen per dag is dat uitgegroeid tot 35 bussen en vier vrachtwagens. ‘We hadden iets nodig waarin je alles kwijt kunt: personeel, voertuigen, ritten, bestellingen. Uiteindelijk kozen we voor MendriX. Die keuze heeft bijgedragen aan de snelheid van onze groei.’