‘Zonder MendriX kunnen we wel thuisblijven’

On The Road met: Micodo Logistieke Dienstverlening

Distributie, specialistisch vervoer, spoedritten en warehousing. Micodo Transport is een complete logistieke dienstverlener, die zich onderscheidt door een grote flexibiliteit en brede inzetbaarheid. De relatie met MendriX bestaat al 15 jaar, naar volle tevredenheid van beide kanten. ‘Welke dienst wij ook aanbieden, MendriX beweegt met ons mee.’

Microfilms, computerbanden en documenten. Neem van elk woord de eerste twee letters en je weet waar de bedrijfsnaam vandaan komt en waarmee het vervoer van Micodo in Nijmegen in 1982 begon. De dienstverlening breidde zich al snel uit, vertelt Martijn Ebben, de vaste contactpersoon voor MendriX. ‘We bieden verschillende activiteiten aan. Naast reguliere transporten, vinden onze relaties ons ook voor spoedwerk, fijnmazige distributie, eventlogistiek en op- en overslag in en uit ons 10.000 vierkante meter grote warehouse. Micodo vervoert in Nederland, België en Luxemburg en op aanvraag in heel Europa.

Omzet kwijt

De coronacrisis kwam hard aan bij Micodo. Martijn: ‘We leverden bijvoorbeeld aan autoschadeherstelbedrijven, zorg- en overheidsinstellingen, scholen en evenementen, maar alles kwam stil te liggen. Er werd minder schade gereden, instellingen en scholen sloten de deuren. Ons bedrijf was in één klap 80 procent van zijn omzet kwijt. De flexibele schil werd compleet afgeschaald en vaste medewerkers kregen tijdelijk andere werkzaamheden. De planners gingen de weg op en administratieve medewerkers deden de schoonmaak erbij. Dit alles om de kosten te drukken en de coronacrisis te overleven.

Een klein deel van Micodo’s activiteiten, de fijnmazige distributie, bleef redelijk stabiel. ‘Daar zagen we onze kansen’, vertelt Martijn. ‘We namen een commerciële man aan en breidden ons netwerk uit. In ruim een halfjaar zat de volledige ploeg weer op kantoor. Afgezien van de evenementen ging alles er in 2021 wat positiever uitzien en bleven we groeien. In 2022 gingen ook de evenementen weer door en kregen we zelfs grote festivals als Paaspop, Lowlands en Down The Rabbit Hole erbij, waar we behalve het leveren van tapmateriaal en toebehoren ook het aansluiten en begeleiden tijdens het festival verzorgen. Die trend heeft tot op heden doorgezet. Van 20 naar 130 medewerkers in anderhalf jaar, en van 40 wagens voor corona eerst terug naar 20, maar daarna naar een eigen wagenpark van meer dan 70 voertuigen nu.’

Superwaardering

Flexibiliteit, meebewegen op golven, het is volgens Martijn altijd de kracht van Micodo geweest. Die eigenschap zorgde in maart 2022 voor een verrassing: dankzij de in coronatijd genomen maatregelen en positieve resultaten won Micodo de Nijmeegse Ondernemersprijs 2021. ‘Doorzettingsvermogen tonen, een nieuw bedrijfsplan maken dat ook nog blijkt te werken, in negen maanden de omzet weer op peil krijgen. Die prijs is een superwaardering voor wat wij gedaan hebben’, vindt Martijn.

Als het om milieu gaat, wordt van logistieke dienstverleners veel verwacht, want het zijn nu eenmaal vervuilers. ‘Elektrisch vervoer komt op ons pad. Daar zijn we druk mee bezig’, zegt Martijn. Micodo heeft al enkele pilots gedraaid. De vervoerder is echter ook afhankelijk van de klant. ‘Elektrische vrachtwagens zijn in de basis duurder en aan transport wil men zo weinig mogelijk uitgeven. Dus we hebben best de nodige hobbels te nemen. Hoe gaan we bijvoorbeeld zeventig auto’s opladen bij ons huidige pand met een beperkte infrastructuur? Voor menig transportbedrijf is dit een grote uitdaging.’

Van ’orders’ naar ‘ritten’

De relatie met MendriX begon in 2008 met orders verwerken via het transportmanagementsysteem en de bijbehorende facturering. Langzamerhand is het systeem uitgebreid met online orders, meer modules, wagenparkbeheer en het opvolgen van alle ritten. ‘We zijn overgegaan van de module ‘orders’ naar de module ‘ritten’, zegt Martijn. ‘Nu kunnen we orders samenvoegen in een rit en de optimale route plannen, hebben we beter inzicht in de beladingsgraad, gewichten, afstand en dergelijke. Daarvoor zijn we met MendriX in beraad gegaan en hebben complete uitleg van alle mogelijkheden gekregen, waarna zij ook hebben meegeholpen met implementeren.

Onder de 130 Micodo medewerkers zijn 80 tot 90 chauffeurs. ‘Sinds kort werken we ook met de werkurenhulp van MendriX’, zegt Martijn. ‘Onze chauffeurs hoeven niet meer de hele dag rittenstaten bij te houden. We zijn digitaal gaan werken, dat is makkelijker en duurzamer. We zijn een proef gestart en rollen de tool nu uit. De meeste jongens werken er al mee. Daardoor hebben wij real time inzicht in de rij- en wachttijden en kunnen we de klant gelijk digitaal informeren als iets gelost is. We krijgen een totaalplaatje van het aantal gewerkte uren, pauzes, onkostenvergoeding, waardoor we elke dag kunnen zien wat er gedaan is.

MendriX Mobile

In de MendriX Mobile-app kunnen de chauffeurs real time hun planning zien, vertelt Martijn. ‘De planners sturen de planning de avond tevoren naar de telefoons van de chauffeurs. Alle gewenste informatie staat erin: laden/lossen, waar, hoe laat, eventuele instructies. Ons voordeel is dat we geen orders handmatig meer hoeven te verwerken en dat onze klanten hun orders real time kunnen volgen via de online portal. Alles om optimale service te kunnen verlenen.’

Tot slot benoemt Martijn de voordelen van MendriX TMS. ‘Het is een mooi en stabiel programma, dat nooit uitvalt. Je hebt op elk moment een gewenst totaaloverzicht. Het is een uitgebreid pakket, waaruit je alleen de modules kiest die je nodig hebt. De supportafdeling reageert snel, je hebt je eigen consulent en dus korte lijnen. Wij vertrouwen volledig op het programma, zonder MendriX kunnen we wel thuisblijven.’ Hij benadrukt dat het programma niet alleen ideaal is voor bedrijven die één soort vervoer verzorgen, maar ook voor Micodo die verschillende types transport aanbiedt. ‘MendriX beweegt mooi met ons mee. Als het niet standaard is wat wij doen, kijken ze met ons mee hoe het toch in het TMS in te passen is. Tot nog toe is dat altijd gelukt.’