‘Binnen een paar seconden zien we wat met een pakket moet gebeuren’

XXL Pakket vervoert dagelijks vele pakketten. In opdracht van webshops distribueert het bedrijf een grote verscheidenheid aan goederen aan consumenten. Al tien jaar maakt de distributeur daarbij dankbaar gebruik van de software van MendriX. Nu ook van de nieuwe MendriX Mobile Cross Dock app. ‘Die biedt ons zeer veel gemak’, vertelt directeur Mohamed Elkharoubi enthousiast.

‘Wij zijn specialist in logistiek en distributie van consumentengoederen met een incourante maat of een incourant gewicht. Denk aan koelkasten en fietsen, maar ook planken en plinten. Onze klanten zijn voornamelijk webshops in België en Nederland en ook werken we samen met enkele partners in Duitsland. Dagelijks zijn zo’n vijftig medewerkers in de weer om de levering van de goederen aan de consumenten in goede banen te leiden.’

‘We zijn blij dat de software van MendriX ons goed ondersteunt bij dat werk’, vervolgt Mohamed. ‘Het registreren, plannen en factureren van orders gebeurt allemaal via het geïntegreerde softwaresysteem. Met consultant Jannet van Werven hebben we regelmatig plezierig contact over de inrichting van het systeem. We denken graag mee over nieuwe functies en features die voor ons en andere klanten van toegevoegde waarde zijn. Omdat we al zo lang ervaring hebben met het systeem, zijn we daarin een goede sparringpartner.’

Efficiëntiewinst
Aan welke ondersteuning is nog behoefte? Hoe kan het werk nog soepeler verlopen? Feedback van de werkvloer helpt de processen van XXL Pakket continu te verbeteren. De ingebruikname van de MendriX Mobile Cross Dock app is daar een mooi voorbeeld van. Mohamed: ‘We liepen aan tegen een wat omslachtig proces bij het in ontvangst nemen van pakketten in het magazijn. Voor het registreren van de ontvangst gebruikten we twee apparaten, een laptop en handscanner. Met de nieuwe app hoeft dat nu niet meer en dat betekent een wereld van verschil. De ontvangst van de pakketten kunnen we nu scannen met een handcomputer met een uitstekende scanfunctie. Op die manier hebben we direct alle gegevens bij de hand en hoeven we daarvoor niet meer apart de pc op te starten. Het scheelt aanzienlijk wat extra handelingen. In plaats van minuten opzoekwerk in de pc, verschijnt de informatie nu na het scannen direct op het scherm van de handcomputer. Binnen een paar seconden zien we wat met een pakket moet gebeuren, waardoor de logistiek een stuk efficiënter verloopt.’

De MendriX Mobile Cross Dock app voorziet de medewerkers van XXL Pakket in één oogopslag van veel belangrijke informatie. Mohamed legt uit hoe dat in zijn werk gaat. ‘We kunnen de goederen voorzien van verschillende statussen, statussen die wij zelf hebben aangemaakt in MendriX. Bij ieder product kunnen we zien of het is aangekomen in het magazijn, op welke plek het is opgeslagen, waar het bezorgd moet worden en wanneer. De ontvangstscan geeft overigens nog maar sinds kort zulke uitgebreide informatie. Het ritnummer en de datum van levering hebben we laten toevoegen bij de ingebruikname van de app, een toevoeging die veel extra gemak brengt!’

Tal van mogelijkheden

De app is onlangs live gegaan, maar XXL Pakket heeft de handige tool het afgelopen jaar al uitvoerig getest. De toegenomen efficiëntie is volgens Mohamed een groot pluspunt. ‘Met één scanactie beschikken we direct over heel veel informatie die ons helpt vervolgacties goed af te handelen. Een slimme inrichting van het MendriX-systeem maakt het daarnaast mogelijk processen steeds verder te automatiseren.’

Voor de toekomst ziet hij nog tal van mogelijkheden die nog geïntegreerd kunenn worden in het logistieke proces van XXL Pakket. Bijvoorbeeld het wijzen op fouten bij het aanmelden van goederen. ‘Sommige goederen zijn te zwaar of te lang om door één medewerker te laten bezorgen; in dat geval bieden wij ook tweemans-distributie. Wanneer een klant een product aanmeldt voor eenmans-distributie, terwijl het gewicht of de omvang vraagt om tweemans-distributie, leidt dat tot extra communicatie met de klant. In de app kunnen we laten inbouwen dat de klant daarover automatisch een e-mail ontvangt. Ook kunnen we daar vervolgens nog aan koppelen dat de facturering eveneens automatisch wordt aangepast, omdat de klant bij de tweemans-distributie een hoger bedrag verschuldigd is.’

‘Een andere aantrekkelijke optie? Je kunt de app ook inzetten om klanten automatisch te informeren als het niet lukt de zending af te leveren. Stond de bezorger voor een dichte deur? Is het pakket onderweg beschadigd? Via een portaal kun je klanten dan eenvoudig automatisch inzicht geven in deze informatie. De app maakt zo niet alleen het werk voor medewerkers gemakkelijker. Ook je serviceproces verbetert erdoor.’