In de ICT is het nooit hollen of stilstaan. Het is altijd hollen, want de ontwikkelingen gaan razendsnel. Vandaar dat MendriX volop blijft ontwikkelen: zowel de transportsoftware als de onderneming zelf. Directeur Mark van der Hijden over de veranderingen van 2022 en de plannen voor het nieuwe jaar.
Het feit spreekt boekdelen: Het Financieele Dagblad organiseerde het afgelopen jaar voor de negentiende keer de FD Gazellen voor snelst groeiende bedrijven van Nederland en MendriX behoorde voor de achtste keer op rij tot dit illustere gezelschap. Een score van bijna een op twee. ‘Mensen zeggen weleens dat het een marketingverhaal is, maar het gaat slechts om 1 procent van de bedrijven. Dus ja, wij zijn er best trots op.’ En met ‘wij’ bedoelt Mark van der Hijden de hele ploeg van dertig medewerkers. ‘Onder wie drie vrouwen: hartstikke gaaf voor een softwarebedrijf.’ Hij en collega-directeur Laurens van Run mogen dan aan de basis staan van de onderneming en de software, ze kunnen het allang niet meer alleen af. ‘We hebben het middelmanagement nu ingericht, zodat elk team solide is. Dat betekent ook dat Laurens en ik ons minder bezig hoeven te houden met de dagelijkse gang van zaken, niet in de waan van de dag besturen. Dat is in het voordeel van onze klanten.’
Beursbezoek
Het biedt ruimte om naar buiten te treden, zeker nu de coronapandemie hopelijk achter de rug is. ‘We stonden dit jaar op het Trimble ITT-event en deden nu dus ook dit partnerevent. Een uitstekende gelegenheid om te netwerken met partners, maar ook met conculega’s. We kunnen namelijk prima samenwerken, dat is voor iedereen beter dan een klant beschouwen als uitsluitend jouw klant. Ook bij ICT & Logistiek in de Utrechtse Jaarbeurs was de energie als vanouds, heerlijk met opgestroopte mouwen iedereen spreken. Met MendriX hebben we alle dagen in de theaters van de beurs gestaan, inspiratiesessies onder het motto: keiharde winst met distributie. De zaal zat elke keer vol.’
MendriX Academy
Ook inspirerend is de MendriX Academy. ‘Die hebben we in het leven geroepen om planners en chauffeurs alle finesses van ons TMS bij te brengen. Dat doen we in gemengde groepen van verschillende klanten, wat het extra leuk maakt en waarbij veel synergie ontstaat. We leren de deelnemers hoe je het systeem optimaal inzet in de dagelijkse bedrijfsprocessen en behandelen alle vragen die specifiek bij jouw bedrijf spelen. Ik schat dat het voor 80 procent algemene onderwerpen zijn die voor iedereen van toepassing zijn en voor de rest is het toegespitst op de eigen situatie. Er is alle ruimte voor antwoorden op jouw vragen, zodat je aan het eind van de cursus met een gerust hart naar huis gaat.’
Nieuwe applicaties
Wat de softwareontwikkelingen betreft bevindt MendriX zich in de lanceringsfase van twee veelbelovende applicaties: MendriX Next (SaaS) en de Crossdock App. Dankzij de app is een pakketje straks nog beter te volgen van binnenkomst op het depot tot vertrek. MendriX Next oogt en werkt hetzelfde als MendriX TMS, maar is volledig SaaS. Er is dus geen RDP of eigen server meer nodig. ‘Het is click-and-run en ontzorgt enorm, zonder dat je er bij na hoeft te denken’, vertelt Mark. ‘Systeembeheerders zullen blij zijn om te horen dat er geen licenties meer nodig zijn voor remote desktops. In plaats daarvan bekommeren onze mensen zich om je back-ups, wat veel handiger is. Zaken als updates en back-ups zijn geregeld en ontzorgd.’ MendriX Next en de Crossdock App worden als altijd in nauwe samenwerking met klanten ontwikkeld, om zo veel mogelijk feedback te verzamelen en verwerken. Nu zijn de systemen dusdanig gerijpt dat ze klaar zijn om in 2023 uit te rollen.
Evolutionair ontwikkelen
‘We veranderen het systeem evolutionair. Gebruikers houden er niet van als hun software van de ene op de andere dag ineens totaal anders oogt of werkt. De klant moet niets van onze updates merken. Eerst lag onze focus bij functionaliteit, nu zijn we het kwaliteitsproces aan het doorontwikkelen. Dat was de uitdaging van 2022 en we ronden het in 2023 af. Bij elke aanpassing in de techniek krijg je te maken met bugs en uitdagingen. De belangrijkste uitdaging: ervoor zorgen dat de klant er geen hinder van ondervindt. Evolutionair te werk gaan, dus. Nou, dat is gelukt, zonder op leveringssnelheid in te boeten. MendriX TMS wil 80 tot 90 procent van alle vragen uit de markt oplossen. Dat is een grote ambitie, die we per domein aanpakken. Niet alle domeinen tegelijk, want dan raak je ondergesneeuwd, maar de focus volledig op één project, met optimale aandacht.’
Supportmedewerker
Zo hard als het dienstenpakket groeit, zo hard groeit de onderneming. De achtste FD Gazelle onderstreept dat. Mark neemt ons mee in de verbeteringen die bij de teams van MendriX zijn doorgevoerd. Sales, consultancy, productmanagement, development, administratie: geen onderdeel binnen de organisatie staat stil. ‘Je wilt geen bevroren bedrijf zijn, onze klanten mogen van ons verwachten dat we met hen meegroeien’, zegt Mark. ‘Een wijziging die we afgelopen jaar hebben doorgevoerd is de aanstelling van een supportmedewerker. Hij is het eerste aanspreekpunt bij vragen van klanten en prioriteert die: wat moet snel, wat heeft grote spoed? Het zorgt voor minder ruis en leidt tot snellere oplossingen, klanten worden directer en concreter geholpen. Natuurlijk vindt iedere klant dat zijn probleem als eerste aan bod moet komen, maar ze snappen ook wel dat dit niet altijd het geval kan zijn en dat, als dat wel zo zou zijn, het ook in je nadeel kan werken.’
Kennis en kunde
De supportmedewerker is een verrijking van het consultancyteam. ‘Zij helpen sales om te bepalen óf iets kan en hóé het in dat geval kan. Het is een jong team dat we nu verder professionaliseren. De vragen van klanten worden steeds complexer, dus is het zaak om de kennis en kunde uit te bouwen. Consultancy zit nog niet helemaal op het gewenste niveau, maar het is positief om te zien dat het daarheen beweegt.’ Meer kennis en kunde kweken is ook het streven bij de technici. Om klanten snel en goed te kunnen helpen heeft MendriX microteams gecreëerd: groepjes die hun kennis delen, waardoor ze naast hun specialisme voldoende weten over de specialiteit van collega’s om eerste hulp te kunnen bieden. Mark: ‘Opleiden en kennis spreiden: het helpt allemaal om de organisatie strakker te maken, zodat je je niet verliest in de waan van de dag.’
Persoonlijke groei
De groei zit er op alle vlakken in: in het softwarepakket, in de omvang van de onderneming. Uitbreiding in Europa is een optie die overwogen wordt, want, zegt Mark: ‘Schaalvergroting komt ten goede aan de klant.’ En niet in de laatste plaats is er de persoonlijke groei van de medewerkers. ‘Binnen het bedrijf zijn er altijd kansen. Wij bieden een totaalpakket met eigen verantwoordelijkheden, opleidingen en ruimte om je te ontwikkelen. Er heerst een familiebedrijfgevoel, waarbij we inzoomen op de privésituatie. Dus als je kind ziek is, moet je lekker naar huis gaan en dan kijken wij wel hoe we dat intern oplossen.’ Het versterkt de band tussen MendriX en de medewerkers, een wederzijdse stimulatie om het beste uit jezelf te halen. ‘Wij willen developers die trots zijn op hun code, consultants die niet simpel uren schrijven maar het als een vak zien. Elke minuut moet waarde opleveren voor de klant. Bij sales onderhoud je langdurige relaties. Kijk, werk neemt veel tijd van je leven in beslag, dan kun je er maar beter gelukkig zijn.’