‘We kunnen elk transport volgen en onmiddellijk ingrijpen’

On The Road met: Haarlemmermeer Transport & Logistiek

Haarlemmermeer Transport & Logistiek wil ijskoud de beste zijn. Op tijd leveren, want dat is nergens zo cruciaal als in het vries- en koeltransport. Operations manager Govert Zaalberg wijst ons de weg in deze bijzondere tak van transport. ‘Met MendriX TMS is de operatie veel efficiënter.’

Vries- en koeltransport zonder onderbreking van de koude keten, waarbij het team 24 uur per dag en zeven dagen in de week klaarstaat voor de klant. Dat is de garantie waarmee Haarlemmermeer Transport & Logistiek zijn vrachtwagens op pad stuurt. Met het kantoor in Amstelveen is het Westland en de bloemenveiling in Aalsmeer vlakbij, geen wonder dat Govert Zaalberg zegt dat bloemen een hoofdrol spelen in de bedrijfsvoering. ‘Maar we vervoeren ook groente, vlees en vis en andere producten die tijdens het transport gekoeld moeten worden. We zijn natuurlijk niet de enige die dit kunnen, maar koeltransport is heel tijdgebonden en dan gaat het erom dat je adequaat kunt handelen. Wij zitten met drie man op de planning en je mag niets over het hoofd zien om op tijd te leveren.’

Dag en nacht paraat

De onderneming beschikt over veertien eigen voertuigen en werkt daarnaast met charters. Anders dan bij andere transportbedrijven volgen die geen vaste distributieroutes en staat de druk er door de bederfelijke waar er nog meer op om volgens een strak schema te werken. ‘We rijden voor veertien of vijftien klanten per dag, met name klanten in het Westland. Dat gaat door heel Europa, maar de Benelux en Duitsland zijn onze corebusiness. Er zijn niet zoveel partijen die dit doen, wij zijn een nichespeler in het vervoer. Dat zit ’m zeker ook in de communicatie, die bij ons boven het gemiddelde zit. Goede informatie bieden: juist vanwege de bederfelijke goederen moeten we ons daarin onderscheiden. Dat is waar we goed in zijn.’

Het zit in het DNA van de organisatie, maar is ook te danken aan een andere hoofdrolspeler in de bedrijfsvoering: MendriX TMS. ‘We zijn een jonge organisatie, begonnen in 2018 met onze eerste klant voor wie we bloemen vervoerden tussen de bloemenveilingen. Vorig jaar besloten we met MendriX in zee te gaan. Van juni tot eind dat jaar hebben we proefgedraaid met hun transportsoftware en in januari zijn we helemaal overgestapt. Sindsdien is de operatie veel efficiënter.’ Dat brengt iets meer rust in de tent, erkent Govert, al blijven hij en zijn collega’s erbovenop zitten. ‘Negen van de tien keer gaat het goed met een transport, maar er kan ook weleens iets misgaan. En bij beperkt houdbare producten moet je in combinatie met luchtvracht voorkomen dat ze over de datum raken of bederven, als een vrachtwagen bijvoorbeeld in de file staat en daardoor een vlucht mist. Het maakt het werk best stressvol, we staan dag en nacht paraat.’

Realtime overzicht

Tot voor kort betekende dat dat de telefoon 24/7 rinkelde: het ouderwetse handwerk van planners en chauffeurs die elkaar op de hoogte houden en vervolgens belletjes met de klant om die te informeren over eventuele stagnaties in het transport. Dankzij MendriX TMS is die tijd voorbij. ‘Het was heel druk, met een overflow aan informatie. Je moet direct schakelen met de stakeholders als uitstel nodig is, maar nu beschikken we over track and trace, zodat chauffeurs niet meer hoeven te bellen als er oponthoud is. We hebben realtime overzicht, kunnen elk transport op de voet volgen en onmiddellijk ingrijpen mocht het een keer spaak lopen. Dat begint al bij het laden om 6.00 uur: als een chauffeur om de een of andere reden niet komt opdagen hebben we dat meteen in de gaten en kunnen daarop acteren. Een mooi vangnet.’

De chauffeurs moesten wel even wennen, vertelt Govert. ‘Het kostte wat tijd om ze bekend te maken met de werking van de mobiele app, om uit te leggen waar ze welke informatie kunnen vinden. Je kunt de app naar eigen wensen aanpassen, zodat duidelijk is waar alles staat. Dat was eigenlijk nog de grootste overstap: van papier naar digitaal. Een leerproces, maar inmiddels is er een goede interactie tussen de chauffeurs en de planners. We hebben veel meer overzicht in de hele operatie en kunnen doorgroeien en weer een kwaliteitsslag maken.’ Verdere stappen in de automatisering zitten in de pijplijn. ‘We beschikken al over inkoopmodules en kunnen inkoopanalyses maken, de volgende stap is om het klantportaal in te regelen. Alles om de klant zo goed mogelijk op de hoogte te houden, met daarbij het gebruiksgemak om een transport zelf te kunnen volgen. Ja, wij willen zeker meegaan in de ontwikkelingen bij MendriX.’