Een echt familiebedrijf met historie. En een organische groei in lijn met de klanten. In de bijna zestig jaar van zijn bestaan zag Snoeren Transport de administratieve rompslomp navenant toenemen. ‘Nu werkt het voor iedereen veel fijner, ook voor de klant.’
We spreken de derde generatie aan het stuurwiel van Snoeren Transport in de persoon van Henk Snoeren. Hij vertelt graag over de geschiedenis van het bedrijf, dat in 1964 van start ging in Dongen. ‘Het was de tijd van kolengestookte huizen en mijn opa Cees en zijn broer Jan reden de kolen rond in hun vrachtwagen. Dat was voorbij toen aardgas opkwam. Jan is in 1964 verdergegaan in de brandstoffen, Cees in het transport.’ Dat was nog onder de naam Transportbedrijf C.A. Snoeren.
Gelukkig bleek die ene vrachtwagen nog steeds goed van pas te komen. ‘Mijn opa ging met zijn Daf rijden voor Martens Beton in Oosterhout, dat nu nog steeds een belangrijke klant is. Een paar jaar later kwam mijn vader in het bedrijf en zijn ze met twee vrachtwagens gaan rijden. Hij was toen achttien en weer een paar jaar later overleed mijn opa plotseling aan een hartstilstand. Zo jong als hij was werd mijn vader de kostwinner, als oudste van een gezin met acht kinderen.’ Wim Snoeren, want over hem hebben we het, kweet zich met verve van die taak. We schrijven 1972 en het bedrijf was net verhuisd naar Rijen. ‘Twee jaar daarna kwam er een nieuwe klant bij en toen is de groei langzaam ingezet. Ook die klant, Dongen Pallets, is nu nog steeds klant van ons.’
Servicegericht en flexibel
Sprongetje in de tijd, naar 1999, als de tweede zoon van zijn opwachting maakt bij Snoeren Transport: Henk. ‘Ik deed een opleiding in transport en logistiek en het was lastig om een stageplek te vinden. De oplossing: even een stage doen bij mijn vader. Ik zit er nu nog!’ Ondertussen groeide niet zozeer het aantal klanten als wel de hoeveelheid werk die klanten boden. Vader en zoon Snoeren toonden zich servicegericht en flexibel en bewogen met de behoefte van de klanten mee. ‘We gingen van zes naar negen auto’s. Mijn moeder werkte fulltime in het bedrijf, waarbij met name de planning veel werk was. De telefoon stond de hele dag roodgloeiend. Na zes jaar op de vrachtauto ging ik haar op kantoor ondersteunen.’
Het was het startschot van de grote groeispurt en dus werd het er organisatorisch bepaald niet rustiger op. ‘In 2005 kregen we Chep als klant erbij, een grote speler in pallets. Tot die tijd reden we bij wijze van spreken op z’n boerenfluitjes van a naar b, maar Chep werkte met veelcijferige orderbonnen en wilde zijn ladingen volgen. De crisis van 2008 pakte gunstig uit voor Chep, doordat het pallets verhuurde en dit in opmars raakte.’ Opnieuw bewoog Snoeren mee met de behoefte van de klant. ‘Het gevolg was dat ons wagenpark en onze omzet verdubbelden. Inmiddels rijden we met dertig auto’s.’
Voor moeder en zoon was het planningmatig niet meer bij te benen, bovendien moest er een oplossing komen voor die ellenlange ordercijfers en de vraag naar track and trace. ‘We zijn toen naar een ICT-beurs in Utrecht gegaan. Dat was de eerste keer dat ik van MendriX hoorde. Zij waren nog vrij klein en gericht op koeriers. Wij hadden drie partijen op het oog, maar de doorslag gaf dat we bij MendriX een paar maanden gratis mochten proefdraaien. En voor je het weet wil je niet meer anders!’ Zo maakte Snoeren Transport in 2013 een stap in de bedrijfsvoering die de gewenste rust bracht. ‘Een heel grote stap, want ineens konden we veel meer terwijl het veel minder werk was. Wat eerst veel tijd kostte, ging nu in een paar seconden. Vervolgens kwam MendriX Mobile erbij en dat zorgde weer voor veel gemak bij onze chauffeurs.’ Een jaar later, in november 2014, volgde ook de terugkeer naar de oorspronkelijke thuisbasis Dongen.
Klanten koppelen aan het systeem
Orderverwerking, urenregistratie, wagenparkbeheer: sindsdien verloopt het allemaal via MendriX TMS. ‘Kijk, Chep werkt met drie nummers van tien cijfers. Als je die zelf moet invoeren is een foutje snel gemaakt, zeker als je bedenkt dat we op een rustige dag al 180 orders verwerken. Nu zijn onze systemen gekoppeld en kan Chep het gewoon doorgeven in ons systeem. Het scheelt ons alleen al bij Chep zo’n anderhalf uur per dag.’ Hij blij, de klant blij. ‘We zijn nu ook bezig onze klanten Dongen Pallets en IPP Logipal voor hun ritten te koppelen aan ons systeem. Dat kan ons nog een halfuur of een uur per dag schelen.’
Het past in het streven om zo veel mogelijk voor elkaar te krijgen met zo veel mogelijk rust in de tent. ‘Als een van onze auto’s ergens oponthoud heeft, moesten we voorheen met de klant bellen. Nu krijgt die vanzelf bericht via MendriX TMS. Dat werkt voor iedereen veel fijner: voor ons maar ook voor de klant. En ook belangrijk: er kunnen veel minder fouten ontstaan. Voor iGarden in Helmond bezorgen wij bij particulieren. Die moest je eerst allemaal bellen om een rittenplanning te maken. Nu kunnen ze zelf opgeven wanneer ze thuis zijn en hun bestelling met de track and trace volgen.’ Dat creëert tevreden klanten, die alle reden hebben om ook de volgende zestig jaar bij Snoeren Transport te blijven.
‘We mochten bij MendriX gratis proefdraaien en voor je het weet wil je niet meer anders’