Een transportonderneming die het welzijn van de chauffeurs als grootste goed ziet: dat is Dirk de Vlieger uit het Noord-Limburgse Reuver. Automatiseren gebeurt dan ook met een scherp oog voor de menselijke maat. ‘Dankzij MendriX TMS zijn we nu vaker op tijd thuis.’
Nog even en ze vieren hun eeuwfeest. Althans, even op een schaal van honderd jaar: in 2028 om precies te zijn. En al die tijd is Dirk de Vlieger een familiebedrijf geweest, met nu de vierde generatie in de persoon van Bas de Vlieger. Hij schetst een bedrijf met een brede scope. ‘We hebben dertien eigen vrachtauto’s en vijf à zes charters, ook besteden we het een en ander uit. En we kunnen veel, omdat we beschikken over open en dichte trailers, kippers en daarnaast ook containervervoer doen. In feite kunnen we alles regelen, want in het transport is heel veel niet zomaar standaard.’
Dat transport behelst bij de transportonderneming uit Reuver, gelegen tussen Venlo en Roermond, van alles, zolang het maar niet gekoeld is. ‘Van potgrond voor een marktje tot bouwmaterieel voor grote projecten als boorplatforms. Je kunt het zo gek niet bedenken.’ Het brengt Dirk de Vlieger door heel Europa, al is de actieradius over het algemeen wat beperkter. ‘We gaan waar onze klant wil dat we gaan, maar onze corebusiness bevindt zich in een kring die reikt tot steden als Hannover, Frankfurt en Parijs. Met ook wel uitstapjes naar landen zoals Denemarken en Spanje. Dat vinden onze chauffeurs voor een keertje natuurlijk niet erg, maar meestal hoeven ze niet ver van huis.’
Planning en facturatie
Het was ook met het welzijn van de chauffeurs in het vizier dat Dirk de Vlieger zich aan een grote automatiseringsslag zette. En terwijl de onderneming al een respectabele leeftijd heeft bereikt, is de introductie van MendriX TMS juist van recente datum. ‘Op 7 december zijn we live gegaan’, vertelt Bas. ‘Het idee was om dat een week lang met een schaduwplanning op de oude manier te doen, maar al na twee dagen merkten we dat het systeem prima werkte. We richten ons in eerste instantie op planning en facturatie, om dan stap voor stap functies toe te voegen die voor ons geschikt zijn. Het contact met de chauffeurs willen we voorlopig niet via de app laten verlopen, omdat het voor iedereen prettig is elkaar regelmatig te zien en te bellen. Het zou jammer zijn als je niemand meer spreekt.’
Want de sfeer van een familiebedrijf moet voor alles behouden blijven, en niet alleen in de bedrijfsnaam. ‘We hadden laatst nog een pensioenfeestje van iemand die hier 37 jaar heeft gewerkt. En er zijn er meer die al van kleins af aan bij ons in dienst zijn. Onlangs vertelde een vrouw mij dat haar man ooit bij ons op een wachtlijst wilde om voor ons te mogen rijden.’ Dat is nu, met de krapte op de arbeidsmarkt, natuurlijk wel anders, maar Dirk de Vlieger heeft tevredenheid van de medewerkers nog steeds hoog in het vaandel staan, zegt Bas. ‘Het is mooi als mensen zoveel vertrouwen in je hebben als werkgever en dat je daarin zo’n goede naam heb opgebouwd.’
De helft goedkoper
Het computersysteem moet dan ook volledig in dienst staan van degenen die ermee werken. En dat was precies de reden waarom Bas en met name zijn kompaan Sjoerd van Vliet al heel snel besloten om voor MendriX TMS te kiezen. ‘We zaten met z’n tweeën op kantoor voor de planning en het werd op een gegeven moment zo veel werk dat er óf een mannetje bij moest, óf we zouden automatiseren. Sjoerd is hier op 1 april 2021 komen werken en heeft zich meteen op dat laatste gericht. Toen de vertegenwoordiger van MendriX hier kwam hadden we er meteen een goed gevoel bij, nog voor de demo was begonnen.’
En die demo was vervolgens ronduit overtuigend. ‘MendriX TMS paste het beste bij onze werkzaamheden, het biedt alles wat wij nodig hebben. Bovendien kun je er het meest mee en werkt het overzichtelijk, als een soort Outlook. Dat van de andere partij zag er eerlijk gezegd wat oubollig uit en dan was MendriX ook nog eens de helft goedkoper, zonder dat je hoeft te betalen voor updates.’ De keuze was dus gauw gemaakt, naar grote tevredenheid. ‘De afwikkeling gaat nu een stuk sneller en er belanden veel minder kopieën in bakjes. We houden tijd over voor andere dingen en zijn ook eens wat vaker op tijd thuis.’
Snel en feilloos
Het systeem draait snel en feilloos, wil Bas maar zeggen. Waar nodig zal Dirk de Vlieger nu langzaam de functionaliteiten uitbreiden. Met oog voor de menselijke maat. ‘We willen eerst het huidige pakket volledig onder de knie hebben en dan kijken we verder. Het belangrijkste is dat het leuk moet blijven om bij ons te werken, dat je je ei kwijt kunt en geen nummertje wordt. Dat is nooit goed, zeker niet nu het zaak is mensen voor je bedrijf te behouden. Als klanten hier komen vinden ze de sfeer heel gemoedelijk. Ook dat is een waarde die je wilt behouden. Neemt niet weg dat MendriX TMS nog veel opties heeft waar wij op termijn zeker bij gebaat zijn, zoals de klantmodus.’