De coronapandemie is voor niemand eenvoudig, maar kantoorinrichter Desko zag zich toch wel voor een heel grote uitdaging geplaatst. Waar het voorheen meubelen bezorgde op kantoor, moest het ineens kriskras door het land naar alle medewerkers. ‘We hebben MendriX Delivery in recordtempo geïmplementeerd.’
Aan het woord is Daan Susholz, hoofd inkoop bij het Amsterdamse Desko, en zo veel meer dan dat. Hij staat midden in de logistiek en planning, met alle complexe automatisering die daarbij komt kijken. Na zijn indiensttreding zo’n tweeënhalf jaar geleden viel hij algauw met zijn neus in de boter. ‘Het liep niet zoals het moest en Desko werkte nog met verouderde systemen. Daar kon ik meteen mee aan de slag. We hadden net een nieuwe directeur en er kwamen nieuwe mensen, zodat er een frisse wind waaide. Tijd om anders te gaan werken.’
“MendriX beweegt met de wensen van klanten mee, er is altijd ruimte voor ontwikkeling”
Acute noodzaak
Dat was toen nog een goed voornemen, niet lang daarna werd het acute noodzaak. ‘Ik had een bucketlist met pakweg twintig punten: allemaal dingen waarvan ik wilde dat ons nieuwe systeem die zou kunnen. Eerst maakte ik een selectie van bedrijven en daarna heb ik er tien tot twaalf uitgenodigd. Daarvan bleven er drie over en uiteindelijk viel de keuze op MendriX omdat hun systeem Delivery aan alle twintig punten voldeed. Bovendien beweegt MendriX met de wensen van klanten mee, er is altijd ruimte voor ontwikkeling. Moet ook wel, want Desko wil de beste van Nederland zijn en daar heb je het beste systeem voor nodig.’
En toen was daar die stroomversnelling. Wat een geleidelijk proces van implementatie had moeten worden, werd van de ene op de andere dag een haastklus, want: corona. ‘Op slag werd alles 180 graden anders. We sleepten een order in de wacht van Aegon voor 4000 werkplekken. Plus 2500 voor BAM, 600 voor Woonstad, 100 voor Tata Steel en nog wat opdrachten; in totaal zo’n 8000. Prachtig, maar het ging wel om thuiswerkplekken die we overal in het land moesten leveren. En ik kan je vertellen: als je dat doet met bonnetjes op een whiteboard, zoals tot dan toe gebeurde, dan is dat een krankzinnige klus. Om dit te voorkomen hebben we MendriX Delivery in recordtempo geïmplementeerd. Terwijl er normaal gesproken minstens een halfjaar voor staat, deden wij het in minder dan een maand.’
Inzet en voortvarendheid
Susholz roemt de inzet en voortvarendheid van MendriX in die hectische periode, met name van implementatieconsultant Igor Termohlen. ‘Igor heeft ons ontzettend goed geholpen en de snelle overstap heeft ons veel opgeleverd. Daar ben ik zeer tevreden over.’ Maar er is ook een verbeterpunt. ‘Ik vind dat ondersteuning na oplevering sneller kan, waardoor problemen meteen worden opgelost, want voor onze eigen service is een feilloos systeem van levensbelang.’ Maar nogmaals: alle lof voor de manier waarop MendriX de snelle implementatie gerealiseerd heeft. Dat had ik niet voor mogelijk gehouden.’
De implementatie onder de gebruikers – de mannen en vrouwen die het land doorkruisen om de kantooruitzet te leveren – had ook nog wel wat voeten in de aarde. ‘Niet iedereen kreeg het meteen onder de knie, ondanks dat het eenvoudig werkt met een app. En nog steeds zetten sommigen de app weleens uit zodra een klus is afgerond. Dan weten we niet wanneer ze aan de terugrit beginnen, wat nadelig is voor de planning.’ Wat dat betreft heeft Susholz nog wel een tip: ‘Bied cursussen en onlinetrainingen aan waarin je de werking van het systeem goed uitlegt. Je kunt de deelnemers zelfs een certificaat uitreiken, dat ze op hun cv kunnen zetten. Zodat elk bedrijf met een MendriX-licentie zegt: kom alsjeblieft bij ons werken.’
Alles voor de klant
Juist nu Desko individuele medewerkers van bedrijven belevert, is een goede communicatie onontbeerlijk. Ook daarin voorziet Mendrix Delivery. ‘Als je naar jezelf kijkt weet je: de consument is tegenwoordig verwend. Je wilt precies weten wanneer een pakje thuisbezorgd wordt. De Desko-klant kan onze levering volgen met het track-and-tracesysteem van Mendrix. Ook is er een optie om de auto als lijntje op een plattegrond te volgen, zoals bij Uber en Picnic. En verder kunnen we ritten optimaliseren, maar hier geldt wel dat de planner het laatste woord heeft. Het komt namelijk voor dat we zelf een efficiëntere route bedenken dan het systeem.’
Bij Desko geldt: alles voor de klant. ‘Wij gaan tot het gaatje. We doen een leveringsvoorstel en als je dan niet kunt, kun je dat in het systeem terugkoppelen en een alternatief aangeven. Maar alles binnen het redelijke, want realiseer je wel: we rijden niet alleen op Nederland, maar ook op België en Duitsland. Het is met die individuele leveringen zó intensief dat onze mensen soms op hun tenen lopen. Ja, achteraf gezien is het een zegen dat we net voordat corona uitbrak met MendriX in zee zijn gegaan, maar feit blijft dat ons werk een stuk lastiger is geworden nu we in plaats van bedrijven bij de medewerkers thuis kantoren inrichten.’