Al tien jaar werkt JKS samen met MendriX. Het bedrijf groeide in die tijd uit van koeriersbedrijf met veel ad hoc aanvragen naar een volwassen transportbedrijf dat grote klanten bedient. “Dankzij de professionaliseringsslag die we maakten, onder andere met MendriX, konden we groeien”, aldus Dinesh Ramsamoedj van JKS.
“Naarmate we professionaliseerden, scoorden we steeds grotere klanten. Bij klanten van dergelijke omvang horen ook specifieke eisen en wensen. Daarin kan MendriX prima voorzien ”, aldus Ramsamoedj, directielid van JKS. Hij was ook degene die tien jaar geleden de samenwerking aanging met MendriX.
In eerste instantie was de overstap naar MendriX gemaakt voor het online Order Entry systeem. Ramsamoedj zegt: “MendriX was een van de weinigen die deze vraag goed kon beantwoorden. Daarnaast waren ze al wat stappen verder in de ontwikkeling dan andere TMS systemen. MendriX heeft ook de afgelopen jaren niet stilgestaan en de software uitgebreid met diverse modules. Bijvoorbeeld MendriX Premium, waarmee we effectief ritten konden plannen en onze klanten nauwkeurig en vooral tijdig konden informeren over de levertijd van hun zending. Daarmee hadden we er destijds echt een USP bij. De gehele dag thuis wachten op je zending is verleden tijd. De klant kreeg zijn bestelling toen al binnen een tijdsblok van slechts 3,5 uur afgeleverd.”
“Ons operationele proces zonder MendriX kunnen wij ons bijna niet meer voorstellen”
Mede door dit soort ontwikkelingen heeft MendriX TMS zich ontwikkeld tot een onmisbare partner bij JKS. Ramsamoedj geeft eerlijk toe: “Zonder automatisering van onze processen, zonder TMS, hadden we in onze groei niet zo snel vorm kunnen geven. MendriX TMS is echt een onmisbaar onderdeel geworden van het bedrijf. En dat, terwijl MendriX in eerste instantie niet goed werd ontvangen. Weerstand en de angst voor veranderingen komen natuurlijk vaker voorbij de implementatie van nieuwe systemen. Doordat het zo efficiënt werkt, ging JKS er echter al snel in geloven.”
Innoverend
“Het is een fijn systeem. Iedereen kent het door en door en het is helemaal van deze tijd. MendriX is continu bezig met innovatie. Ook wij mogen daaraan bijdragen. Sommige van onze ideeën worden dan opgepakt maar andere soms ook niet. Het fijne is dat MendriX ook gewoon eerlijk is als het niet in hun strategie past.”
“MendriX is aan het doorgroeien”, zegt hij. “Wij lopen in onze groei eigenlijk tegen hetzelfde aan. We zijn MendriX twee jaar een beetje uit het oog verloren. We waren klant, zij groeiden, maar wij groeiden qua automatisering niet mee. Vanaf het moment dat we elkaar weer opzochten en die samenwerking nieuw leven in bliezen, ging het hard.” De automatisering van processen heeft er bij JKS mede voor gezorgd dat JKS stevig in de markt staat. “Het feit dat je inzicht hebt, en weet welke kant je opgaat, zorgt er toch voor dat we meer zelfverzekerd zijn in onze zaakvoering. Zo is het bijvoorbeeld goed te weten dat we grote klanten kunnen binnenhalen, omdat we de tools hebben om ze goed kunnen bedienen met MendriX TMS.” MendriX biedt ook de mogelijkheid om ons van relevante management informatie te voorzien: “De voor ons gemaakte rapportages zijn voor ons een fijne tool geworden om te kunnen sturen.”
Resultaten
De eerste besparingen waren al snel zichtbaar. “Door alleen al de orderinvoer te automatiseren, hebben wij drie à vier klantenservice medewerkers kunnen besparen”, aldus Ramsamoedj. “Klanten kunnen online hun zendingen volgen, waardoor het aantal inkomende telefoongesprekken sterk is gedaald. Voorheen moesten klanten bellen om orders te plaatsen. Nu bellen klanten alleen nog omtrent de statusinformatie van hun zending, en zelfs deze kunnen ze online opvragen. We willen het aantal telefoongesprekken door middel van accurate informatievoorziening richting de klant terugbrengen naar tien procent van het totale aantal orders. Dit is op dit moment nog 25 procent.”
Over JKS Sneltransport
JKS Sneltransport is al 26 jaar actief als transporteur. Lag de focus in het begin vooral op ad hoc koeriersdiensten, inmiddels heeft het bedrijf zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een volwaardig transport- en distributiebedrijf. JKS biedt onder andere zowel nationale als internationale transporten, koeriersdiensten en palletdistributie aan. Daarnaast beschikt JKS over een eigen landelijke bezorgdienst. Ongeveer 400 winkels en webshops zijn hierop aangesloten. Alle aankopen in de winkels of via webshops bezorgt JKS bij de klanten thuis. Dit gaat voornamelijk om grotere pakketten en pallets zoals (tuin)meubelen, banken, kasten. Fullservice behoort tot één van de vele mogelijkheden. Hierdoor onderscheidt JKS zich van concurrenten. Ramsamoedj: “We werken transparant zodat onze klanten mee kunnen kijken in onze planning en hierdoor in staat zijn om hun zendingen live te volgen. Dit doen we volledig in eigen beheer.”