Transportbedrijf Hermos stond voor de keuze: “Iemand extra aannemen of automatiseren”, aldus zaakvoerder Ina Hermans. “We kozen voor het laatste, en wel met MendriX”.
Hermos heeft de opstartfase van de implementatie net afgerond, en maakt zich nu klaar voor de uitrol van MendriX Mobile. Voordat Hermos MendriX TMS en MendriX Mobile in gebruik nam, moest er continu geschakeld worden tussen twee systemen. Er was veel telefoonverkeer nodig met de chauffeur, en er moest veel handmatig ingevoerd worden. Hermans vertelt: “Voor ons was het belangrijkste dat we een oplossing kregen, waarbij we de communicatie met de chauffeur konden verbeteren. Nu is er dankzij de app MendriX Mobile direct contact met de chauffeur. Verder hadden we veel rapportages in Excel. Met MendriX hebben we betere management rapportages. Hierdoor hebben we meer in- en overzicht in onze bedrijfsvoering, en kunnen we ook sturen op de opbrengst per wagen en per chauffeur.”
Uitrol MendriX Mobile
Hermos is een transportbedrijf pur sang met 50 trekkers en 60 opleggers. “We zijn gespecialiseerd in breekbare goederen. Onze grootste klanten zijn autoruitenspecialist Carglass en brouwerij Alken Maes”, vertelt Hermans. “De uitdaging waar wij dan ook mee te maken hebben, is dat we breekbare goederen vervoeren die uiteraard heel op plek van bestemming moeten aankomen”, zegt Hermans. “Voor Carglass geldt dat de leveringen klantgebonden zijn. Zou een ruit stuk zijn, dan moeten zij alternatieven zoeken. Het is afspraak gevoelig, omdat Carglass op afspraak werkt met de klant.”
Tijdswinst
Met MendriX heeft Hermos Transport veel tijdwinst geboekt. Hermans vertelt: “Onder andere doordat er geen zaken meer dubbel ingevoerd hoeven te worden. Daarnaast hebben we in ieder geval 1 fte bespaard”, lacht Hermans. “We stonden, omdat het zo complex werd. namelijk voor de keuze: Iemand aannemen of automatiseren. We kozen voor samenwerking met MendriX.”
De communicatie tussen chauffeur en klant is het belangrijkst voor Hermos Transport. “Onze chauffeurs kunnen echt van toegevoegde waarde zijn voor een klant. Zij zijn ons visitekaartje. Met MendriX plaatsen we onze chauffeurs dan ook zoveel mogelijk bij vaste klanten, zodat ze klanten leren kennen en goed kunnen afstemmen.”
Uniformiteit
Mede dankzij MendriX kan Hermos Transport nu op een meer uniforme wijze te werk gaan. Hermans licht toe: “De chauffeur werkt in een bepaald stramien om de informatie door te geven. Dankzij het feit dat hij met een druk op de knop nu de informatie doorgeeft, zorgt dat ook voor tijdwinst voor collega’s in de back office. Zij zijn veel minder tijd bezig met het invoeren en controleren van gegevens. Bovendien hebben de klanten sneller de beschikking over informatie, wanneer ze navraag doen. Hier liepen we vroeger vaak achter de feiten aan, omdat veel chauffeurs ’s nachts rijden. Wanneer we dan overdag een vraag kregen, dan gingen we niet die chauffeur uit zijn bed bellen. Dus moesten we wachten. Nu hebben we de informatie direct voorhanden.”
Korte lijntjes
Wat Hermans charmeerde bij MendriX was dat ze te maken had met de directeur van MendriX zelf. “Net als bij ons, zijn de lijntjes kort. Daar hou ik van. Dat is beter dan een grote speler, waarbij je een nummertje wordt.” Daarnaast is ze te spreken over de transparantie van MendriX TMS. “Het is erg gebruiksvriendelijk.” Ze vertelt: “Het feit dat directeur Mark van der Hijden (MendriX) dit persoonlijk in handen heeft genomen, en ervoor heeft gezorgd dat noodzakelijke issues op maat werden opgelost, is geweldig. Mede daardoor voelden we ons ook serieus genomen.”